Thursday, April 30, 2009

siapa dia..


(Sebuah Puisi Biografi Syeikh Ahmad Yasin, 1938-2004)
beliau dibunuh oleh rejim zionis melalui tembakan dari helikopter.


Lahirku di Kampung Al-Jaurah,

Selatan Tebing Gaza, 1938 Masihiah,
Tercetus perang 1948 familiku berpindah,
Mengharung kaki menuju Ghazzah. (Gaza)

Tika asyik beriadah bersama teman,
Malang menimpa, aku terhumban,
Lumpuh seluruh badan,
Namun kutekad kekuatan,
Lumpuhku tidak bisa menghalang pergerakan,
Minda, fikiran, tadbir jua amalan...

Kutamatkan pengajian sekolah,
Kuteruskan ke Universiti Ain Syams, padah,
Setahun berlalu dan aku terpaksa berhenti,
Hati yang terhiris itulah,
Yang kubawa ke Mesir gagah,
Kukenal Ikhwan, sertai jamaah.

Di Palestin, akulah guru, mengajar tatatertib,
Berkhutbah di masjid, akulah khatib,
Akulah pengasas Majma' Islami,
Pada 70-an tekad bersemi.

1983, aku ditangkap dituduh,
Pengasas Majd Mujahidin pembunuh,
13 tahun penjara, mahkamah menyuruh,
Namun terbebas selepas bulan kesepuluh.

Kuasaskan lagi gerakan HAMAS,
Gerakan Penentangan Islamiah, kemas,
1987, HAMAS berdiri tegas!

Sekali lagi, ditangkap askar Yahudi,
Dihukum penjara seumur abadi,
Ditambah 15 tahun lagi,
Kerana mengasas HAMAS menggempa Yahudi!

Makin hari, kumakin lemah, di penjara,
Pandangan kananku hilang mutiara,
Mata kiriku kabur, terseksa didera,
Penyakitku kronik, dihantar ke Hospital Penjara.

Subuh 1 Oktober 1997 barakah,
Aku dibebas dengan janji payah,
Antara Jordan & Israel laknatullah,
Selepas serangan Khalid Masy'al tergagal, musnah.

Kusenyum, kulihat
Intifadah Aqsa, bangkitnya ummat,
Menentang, melawan Zionis penjajah laknat,
Hingga terbunuh jua tercedera berat.

Pagi, Malam Isnin aku bersolat sendiri,
Munajatku mohon ke hadrat Ilahi,
Agar ganjaran Syahid diberi di sisi,
Dan kuniat puasa di pagi hari.

Masjid, 22 Mac 2004 - Fajarnya,
Usai solat Subuh, tiada lama hanya,
Tika berjalan pulang, aduh sakitnya,
Tiada rasa nyeri, pulanglah,
Pulanglah ke hadrat Tuhanku, Allah,
Haruman syurgawi, rohpun terbanglah,
Duniaku, pisahlah,
Nyata kerananya dan kerana-Nya aku lelah...

Akulah Syeikh Ahmad Ismail Yasin!
Siapa kamu?
Apa yang kamu telah sumbangkan untuk agama Allah?


3 April 2004,
Hotel Fatamorgana,
Sweileh, Amman.

< iLuvIslam.com >

p/s : dapat dr kak fir..keje ana mengopy..hu2..ner sempat sih nk update..nie pown ngah dlm library..hu..hu..bil tenet kene potong..saper murah ati nak byr kan..??
p/s :lagi 42 hari nak balik..

Monday, April 20, 2009

muslimat perlu berubah!!


Alhamdulillah segala pujian bagi ALLAH kerna diberi peluang untuk merasai kenikmatan hidup dan diberi peluang untuk mengakses internet.Sudah lama tidak mengakses internet,Sedang asyik leka dengan membaca blog,ana terkesima dengan satu blog dengan tajuknya "muslimat agen perubahan".Sebelum ana mengupas dengan lebih lanjut berkaitan dengan tajuk ini,eloklah kiranya para pembaca blog terutama yang bergelar muslimat cuba membuka minda dan berdapang dada (salamatussodri).Jangan sempitkan pemikiran anda dengan benda yang boleh anda bertindak agresif.Ingatlah menjadi seorang muslimah, engkau telah dimuliakan disebabkan keteguhanmu di jalan ALLAH. Sebelum ana mengupas dengan lebih lanjut tentang tajuk ini ana lampirkan "apa komen mereka tentang muslimat"

komen mereka:

  1. selalu buat meeting lambat,tak tepat waktu. Isi meeting tidak ada kaitan dengan tajuk yang dibincangkan
  2. gagal membuat perancangan dan persediaan yang rapi sebelum memulakan program
  3. terlalu bergantung dengan orang lain untuk menggerakkan kerja
  4. gagal dalam membuat awlawiyat (keutamaan) tugas rumah atau gerak kerja jemaah
  5. tidak memberi kefahaman islam dan perjuangan pada anak-anak
  6. kurang memahami konsep wala' dan thiqah
  7. banyak bercakap dari membuat gerak kerja
  8. selalu bersifat assabiyah dan tidak bergaul dengan wanita yang tidak sefikrah dengan mereka
  9. selalu menyalahkan muslimin jika perancangan tidak rapi
  10. selalu beremosi dan bertengkar sesama sahabat jika idea tidak diterima
Biasakah anda mendengar rungutan demikian. Dan apa tindakan anda. Sabarlah wahai muslimat. Mula2 ana baca artikel itu,emosi tidak stabil, saling menafikan, menyalahkan orang lain. Tapi sedarkan anda bahawa segala kenyataan di atas adalah BENAR. Dan anda terfikir mahu meneruskan tradisi itu atau mahu merubah??. Segalanya terserah pada anda. Jika anda seorang muslimah sejati maka rubahlah kenyataan di atas. Taatilah syariat dan berpegang teguh pada alquran dan assunnah. Wahai muslimah sedarlah engkau,engkau telah dipilih ALLAH menjadi seorang muslimah pengikut ajaran nabi MUHAMMAD dan sebagai peneladan jejak langkah Aisyah r.a, Khadijah r.a dan Fatimah r.a.

Bagimana nak jadikan kerja dakwah kita efisien dan mantap jika kita terus melakukan perkara yang sama. Tapi kita tidak boleh merubah 100% kenyataan diatas kerna kita manusia memang dilahirkan pelupa dan sering membuat keselahan. so jom guna konsep jaya

  1. muslimat jangan bertindak emosi jika meeting ngan pihak muslimin atau sesama akhwat
  2. sediakan satu plan dan takwim sebelum mulakan meetg
  3. salamatussodri dengan semua pihak terutama muslimin (banyak cerita dari sahabt kat mesia)
  4. membuat keputusan berpandukan akal ye jangan berpandukan emosi. Dan jangan wat keputusan sorang2 kerna lebih afdal keputusan berpandukan majlis syura
  5. latihkan diri menghadiri meetg tepat pada waktunya
  6. mesra rakyat selalu jangan assabiyah jerk mana lah dakwah nak jalan
  7. mantapkan ukhwah dan amalkan konsep takaful
  8. belajar berdikari. beli motor or kereta senang nak gerak
  9. hargailah sahabat yang telah bertungkus lumus menjayakan program bukn cemburu sebb idea kita ditolak dan jika yang mempunyai keluarga hargailah suami anda yang telah berpenat lelah memperjuangkan agama ALLAH
  10. fokus pada meeting.Aktifkan diri dalam meeting jangan berdiam diri kerna berdiam diri kita akan cepat bosan dan mulalah mengundurkan diri dalam organisasi

Jika muslimin berjuang menegakkan agama ALLAH,pasti engkau tidak mahu ketinggalan dari berjuang dan menegakkan agama ALLAH. Mungkin anda keliru manakah pilihan anda "keluarga atau jamaah"?. Untuk setiap perjuangan ada pengorbanan. Biar kita berkorban jangan kita terkorban. Apa yang diharapkan moga para muslimat disana dapat mengalas 2 tanggungjawab itu dengan sebaik mungkin dan seimbang. Jika anda tidak mampu dan ingin mengorban antara satunya,peganglah prinsip ini "biarlah kita bersama perjuangan islam hingga ke akhir hayat walaupun banyak rintangan dan halangan". Yang pasti perjuangan jangan ditinggalkan.

Ayuh muslimat bangkitlah. Jangan anggap anda lemah dan berasa rendah diri. Ingatlah bahwa dirimu amatlah mulia dan tinggi martabatnya sebagaimana dalam firman allah:

"janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah kamu bersedih hati padahal kamulah yang paling tinggi derajatnya jika kamu orang beriman" surah al-imran:139

sedarlah dunia sekarang amat memerlukanmu wahai muslimat. Keintelektualanmu, kerajinanmu, dan kecerdikanmu amatlah diperlukan untuk membangunkan masyarakat. So tanamkan elemen MP3 (tiru ayat sahabat) :

M=Multimedia

P=Public Speaking

P=Penulisan

P=Peka Isu


teringat ana kata-kata ummu muhammad

"Di belakang seorang lelaki hebat pastinya seorang wanita yang sangat hebat,”
Ummu Muhammad pantas menjawab "Tidak, demi Allah, jika wanita itu ada di balik kesuksesan dr. Rantisi hingga ia meraih syahadah, maka tak lain dia adalah ibunya-Allahuyarhamuha- yang telah membesarkan dan mendidiknya dengan sebaik-baik pendidikan. Beliaulah yang menanam makna kemuliaan dan ketinggian harga diri di jiwa As-Syahid.”

Tarbiyah seorang muslim bermula dari rumah. Jadi amatlah penting tugas seorang muslimat yang merupakan pencorak kain putih seorang anak. Muslimat memainkan peranan yang amat penting dalam melahirkan perintis2 dan mujahid2 yang akan menegakkan agama ALLAH. So faham2 jela jangan pandang lemah dan remeh terhadap muslimat dan muslimat sendiri haruslah kreatif dalam menjalankan keaktivian berdakwah,tidak gentar berhujah, tidak lemah dari segi mental dan fizikal,mantap kerohaniannya dan tidak lemah penampilah sebagai seorang muslimat. Jadi..ayuh bangkitlah wahai muslimat. Gunakanlah keintelektualanmu sebagai aset untuk memajukan gerakan kerja dan masyarakat juga bangsa. Muhasabah balik apa yang dilakukan sepanjang bergelar pejuang dan yakinkan diri bahwa ALLAH adalh sebaik2 pelindung dan pertolongan kita. Jadi usah khuatir dan bimbang kerna engkau sentiasa dilihat ALLAH kerna ALLAH sudah meninggikan derajat mu disisiNYA jika engkau istiqamah dalam perjuangan islam kerna ALLAH.

terngiang2 kata keramat ini
"mati hanya sekali maka bersedialah pada hari itu"

"Ya Allahu Ya Rabb, matikanlah diriku dalam keadaan sempat bertaubat, sedang betaubat serta berada dalam keadaan yang baik. Ku rindukan syahid di jalan Mu ya Allah. Moga Allah terus menetapkan keimanan dan aqidah kita sebagai seorang muslim dan mu’min."

“Keimanan kita menentukan cara kematian kita.”


bangkitlah wanita
bangkitlah muslimat

bangkitlah mahasiswi



p/s 1:segala kondisi dan kenyataan berdasarkan pengalaman. Jangan marah ya.Untuk kebaikan bersama
p/s 2 : para muslimat mudah sensitif dan beremosi dalam gerak kerja jadi peganglah kata2 ini"bersabarlah.tabahlah,jangan putus asa dan jangan berputus harapan dari nikmat ALLAH kerana ALLAH selalu bersamamu"
p/s3 : teringin nak makan asam pedas melaka. Saper rajin mask bagi2lah sikit..


Wednesday, April 15, 2009

ahlan wasahlan

Salam perjuangan.Hari ini ana tak tahu kenapa gembira dan terharu sesangat.mungkin terkejut terima berita dari adik.First sekali terima panggilan dari adikku nabihah (die suh masuk nama die dalam blog) bahwa m.cik yang ke-9 nur asilah ibrahim (yang merupakan tempat ana bermanja waktu kecil dan tempat luahan rasa kesedihan) selamat melahirkn anak. Sempat juga menelefon mak lah (nama panggilan) selepas selamat melahirkan anak lelaki sulung beliau.Terdengar suara keletihan diiringi dengan kegembiraan.Isyh siapa xseronok dapat anak.Ana pun seronok dan gembira juga sebab ada seorang yang bakal jadi mangsa buli ana..HA..HA..Habis la balik malaysia nie teruk kene buli. Nama yang diberi Muhammad Aisy Rayyan (2 pown taw dari sumber yang diboley dipercayai saper lg kalau bukan k.cik). Ahlan wasahlan ya akhi to keluarga HIKMAH as cucu yang ke-48.

Dan lebih tergempar lagi siap masuk dalam paper. Mak lah mintax izin yer masuk dalam blog. copy paste jela yer. Ini die...

Impian Nur Asilah miliki anak tercapai


NUR Asilah Ibrahim berkongsi kegembiraan dengan Pakar Embrio, Zoe Lau Lok Hian (kiri) selepas berjaya melahirkan anak yang sihat melalui proses IVF di Pusat Perubatan Mahkota, Melaka, semalam. – UTUSAN/GAIE UCHEL


MELAKA 14 April – Penantian selama tiga tahun untuk mendapatkan cahaya mata begitu lama dirasai oleh pasangan suami isteri, Nur Asilah Ibrahim, 39, dan suaminya, Zainuddin Ismail, 36.

Bagaimanapun mereka tidak pernah putus asa dan cubaan menggunakan kaedah rawatan persenyawaan tabung uji (IVF) di Pusat Perubatan Mahkota (MMC) di sini pada tahun lalu, akhirnya membuahkan hasil.

Pada 6 April lalu mereka dianugerahi cahaya mata yang diberi nama Muhammad Aisy Rayyan dengan berat 2.7 kilogram.

Nur Asilah dan suaminya yang berasal dari Lubok China dekat sini merupakan pasangan yang ke-400 berjaya menimang cahaya mata melalui program IVF yang diperkenalkan oleh MMC sejak Julai tahun 1997.

Pasangan itu menggunakan program IVF pada 27 Ogos tahun lalu setelah didapati tidak boleh hamil secara semula jadi.

Menurut Nur Asilah yang juga seorang suri rumah, dia sangat gembira kerana akhirnya berjaya memperolehi cahaya mata selepas hampir setahun mencuba pelbagai rawatan termasuk kaedah pil.

‘‘Setelah hampir setahun mencuba pelbagai kaedah rawatan, akhirnya usaha kami untuk mendapatkan zuriat berjaya juga. Saya amat bersyukur dan berterima kasih kepada MMC yang bertungkus lumus membantu kami,” katanya ketika ditemui di MMC di sini hari ini.

Sementara itu, Zainuddin berkata, kelahiran Muhammad Aisy Rayyan menyerikan lagi kehidupan mereka suami isteri selepas percubaan untuk menimang cahaya mata melalui rawatan lain gagal.

Anggota tentera di Kem Terendak, Sungai Udang itu berkata, dia mengetahui mengenai program IVF di MMC melalui seorang doktor swasta di Cheng di sini tahun lalu.

‘‘Apabila saya mendapat tahu mengenai program ini, saya segera berbincang dengan isteri dan kami bersetuju untuk mencuba dan akhirnya, Alhamdullillah, usaha kami berhasil.

‘‘Semua ini juga tidak mungkin menjadi kenyataan jika tanpa usaha bersungguh-sungguh dan komitmen daripada pihak MMC sendiri,” katanya.


p/s1: to Muhammad Aisy Rayyan (susah gak nak sebut putar belit lidah,sal le m.lah xtrime cadangan k.sau bagi nama muhammad nabil kan senang..seb bek xnama ahmad zufar..kempunan la ko upal nak dapt partner nama sama..ha..ha). ahlan wasahlan ya adikku.sat lagi anda jadi mangsa buli (akan kami masukkan nta ke dalam program tamrin dianjurkan oleh keluarga hikmah...ade erk??)P.sir (p.cik ke-8) len kali wat satu pertubuhan untuk kanak2 ribena bawah under hikmah senang kami nak buli..HA..HA

p/s 2: isyhh..ni paling aku xsuke mempermote name budak nie..to adikku nabihah, k.sau dah masuk nama hang..jgn luper blnja makan..gsatu to upal..maner gmbar Muhammad Aisy Rayyan kater nak hntr..n to adik nurhidayah xdpt pown emel gmbr Muhammad Aisy Rayyan(taw la nak dapt PC dr abg zai) Kempunan nak tengok budak 2..seb bek der gmbr budak 2 dlm paper..

p/s 3: to mak lah ku sayang..tahniah dapt anak..xsia2 m.lah doa setp hari..mungkin itulah keberkatan doa m.lah ALLAH terima doamu..n caiyok!!selamat bertugas sebagai ibu mithali. Saya nabilah ab.karim sebagai cucu ke-15 (masih memegang title cucu paling femes..isyh der yg kene bom ngan bebudak nie) dan mewakili keluarga hikmah mengucapkan tahniah dan selamat bertugas sebagai ibu.he2..

Wednesday, April 8, 2009

nak jadi pemimpin??

Salam perjuangan.Kali ini nak mengupas sedikit pasal sifat-sifat yang perlu ada pada pemimpin dari buku golongan tercicir.Baru khatam petang tadi tapi alhamdulillah.Rasanya dah setahun buku tu dalam genggaman tapi mungkin itulah yang terbaik buat ana dari yang ESA.Oleh kerana baru-baru ini ana telah mengikuti kursus kepimpinan PKPMI-CM maka nak megulas sedikit sebanyak kehidupan pendakwah,pejuang dan pemimpin.Bak kata klasmate "Nabilah,pas nie boleh la jadi PM ke-7". Rasa bergetar hati apabila diusik demikian. Jadi exco PKPMI-CM pun banyak amanah tak selesai dilaksanakan. Bak kata ustaz fathi yakan "LETAKLAH SESEORANG DI TEMPAT YANG SESUAI". Bukan memenuhkan ruang jawatan itu dengan nama tetapi memenuhkan ruang itu dengan orang-orang yang berkebolehan.Jika perkara itu berlaku dengan meletakkan sesorang yang tidak sesuai di tempatnya maka akan menyebabkan kegagalan kerja (tugas) serta kerugian para 'amilin (pekerja da'wah).Kata-kata beliau banyak menyedarkan ana bahawa amanah yang dipikul bukan sekadar nama tetapi pelaksanaannya. Dan kita laksanakan bukan atas kepentingan diri kita,tetapi hendaklah bermatlamat hanya islam sahaja.Bertekad melakukan sesuatu perkara kerna ALLAH bukan ingin melihat kedudukan kita seperti mana firman ALLAH :

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahikan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang salih, dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya".


Jadi,apa yang penting barisan pemimpin (qiyadah) atau barisan pejuang (junduliyyah) mestilah mengikuti tarbiyah walau sesibuk mana anda. If kita dalam keadaan yang buruk sekali,tarbiyah yang perlu diberi penekanan bukan sebaliknya. Sebab keperluan manusia kepada riayah dan kepada zikrullah (mengingati ALLAH) adalah lebih diperlukan dalam suasana demikian. Tarbiyah dzatiyah (diri sendiri) dahulu sebelum nak tarbiyah orang lain.

SIFAT-SIFAT YANG WAJIB ADA PADA PEMIMPIN:

  1. mengenali dakwah
    • seorang pemimpin mesti mengetahui dakwah secara kamilah berkaitan dengan pemikiran dakwahnya,arahan dan pentadbirannya
    • tanggungjawab pemimpin mesti sentiasa berhubung dengan barisan pendakwah (junud) untuk mengetahui masalah mereka serta mengetahui pemikiran mereka.Janganlah asyik mengeluarkan arahan kononnya kita lah arif dalam dakwah tetapi sebaliknya hendaklah bekerjasama dengan pihak junud
2. mengenali diri sendiri
    • engetahui setiap kelemahan dan berusha memperkuatkannya
    • mengenali sudut-sudut kekuatan dan berusha menggerakkan dan menyuburkannya
    • menerima pendapat orang (salamatussodri),jangan asyik menentang idea orang lain tapi idea kita pun tak keluar lagi.
    • mengenali banyak tokoh-tokoh pemimpin islam disamping itu mengetahui cara2 pimpinan mereka serta faktor kejayaan dan kegagalan mereka
3. mengambil berat ahli
    • perkara yang paling penting.Kebajikan orang lain terjaga tetapi kebajikan ahli pemimpin bawah kita tidak terjaga.So pemimpin haruslah mengetahui mereka dengan bersungguh bukan dengan ala kadar sahaja.Bekerjasama menyelesaikan masalah bukan sekadar melepas batuk ditangga dan kukuhkan kepercayaan mereka terhadap kita.Dengan itu barulah mantap gerak kerja kita tanpa sebarang masalah.
4.teladan yang baik
    • ahli selalu melihat pergerakan pemimpin dari atas kebawah.Sebab itulah pemimpin harus ada akhlak yang baik,aktif dan dalam erti kata yang lain setiap perbuatan memberi kesan yang mendalam terhadap ahli. Dalam firman ALLAH:
"sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri tauladan yang baik bagimu bagi orang2 yang mengharap rahmat ALLAH dan kedatangan hari kiamat dan dia banyak menyebut nama ALLAH" surah al-ahzab:21


5. mempunyai pandangan yang mantap
    • kalau nak dapat kepercayaan ahli mesti tetap pendirian dan bertindak dengan segera dan tepat
    • jika pemimpin lembab dan lambat bertindak akan menyebabkan organisasi tersebut kucar-kacir,kurang kepercayaan,kurang berkesannya kepimpinan mereka dan kurang wala ahli pada pemimpin (amir)

So kesimpulannya adalah pemimpin harus lah mempunyai sifat2 yang boleh memimpin rakyat.Pimpinan adalah ketua rombongan dan kesannya adalah barisan adalah sangat mendalam. Jika ia mundur dan putus asa barisan pun akan mundur dan terputus.If ia maju ke hadapan menentang cabaran2,onak dan duri maka barisan mujahid (ahli pimpinan) akan melangkah ke hadapan dengan penuh semangat dan harapan.

Tuesday, April 7, 2009

rintangan pendakwah

Aku merenung kembali buku "golongan yang tercicir" oleh Tokoh penggerak islam Lubnan Ustaz Fathi Yakan. Renung dan terus merenung. Satu perasaan yang aneh menyelinap disanubari ku. Rasa bersalah kerna sudah lama tidak membuka buku itu . Kesibukan makin memburu aku. Puas ku berlari mengelaknya namun apakah daya aku pun manusia yang lemah dan tidak terdaya. Alhamdulillah masa yang singkat ni aku menggunakan untuk membaca dan mengulas sedikit tentang golongan tercicir karya fathi yakan.

Buku ini banyak mengupas tentang rintangan atau penghalang seorang dai'e untuk terus istiqamah dalam gerak kerja serta perjuangan dalam islam. Kalau kita perhatikan seakan-akan hakikat dalam senoria yang berlaku pada hari ini. Cara-cara mengatasi barah-barah yang kian menular di lubuk-lubuk hati dan diri pendakwah masa kini. Dan paling pasti buku itu umpama panduan dan menyediakan bahtera yang dapat menyelamat kita dari terus hanyut di lautan bergelora tanpa ada pautan dimana hilang arah tujuan untuk kembali ke dataran yang selamat.

Jika diselusuri 5 rintangan dalam kehidupan pendakwah,mukmin yang dengki,munafik yang sentiasa membencinya,kafir yang sentiasa memeranginya,syaitan yang menghasutdan nafsu yang menguasai,dilihat dalam aspek kehidupan hari ini. Dan dapat disimpulkan halangan-halangan yang memblok kebangkitan pendakwah adalah kebanyakan berpunca daripada masalah dalaman sendiri di samping tidak menafikan halangan golongan munafik dan kafir yang bertungkus-lumus menyusun strategik untuk terus menghapuskan islam.

Kondisi kita di malaysia tidak banyak berhadapan dengan konspirasi musuh kafir seperti pernah dihadapi oleh tokoh-tokoh gerakan islam, Assyahid Hassan Al-banna yang ditembak syahid,1949 semata-mata untuk membangkitkan kesedaran islam,ulama¢ ulung, Abdul Qadir ¡Audah diseret ke tali gantung,tokoh pemikir islam,Syed Qutb dihukum bunuh dengan fitnah ke atas Syed Qutb dan banyak lagi yang cukup membuktikan zalimnya tentangan kafir ke atas pejuang-pejuang Islam.

Sirah membuktikan kisah habil dan qabil,permusuhan dan pertelingkahan timbul akibat wujudnya buah-buah hasad,iri hati,busuk hati walaupun dalam satu keluarga sendiri.Tidak mustahil, mandomnya sebuah jemaah,runtuhnya sebuah kesatuan adalah adanya golongan api dalam sekam dalam jemaah itu sendiri.Golongan mu¢min yang dengki cukup membahayakan, method dan strategi dibocorkan sesuka hati seperti kisah Wan Norhayati yang telah membawa impak yang besar kepada jemaah di seluruh kampus. Akibatnya kita semakin ditekan oleh golongan munafiq yang sentiasa mencari peluang mencari kesalahan,bukti dan cara untuk melenyapkan kita.Apatah lagi kafir dengan penuh zalimnya memerangi islam di negara-negara islam seluruh dunia.

Rintangan yang maha hebat melanda seorang da'ie adalah rintangan nafsunya sendiri.Apabila nafsu menguasai akal dan hati, segala kefahaman lenyap dan nafsu menjadi juara dalam pertandingan melahirkan golongan yang futur dan muttasaqit ini.Nafsu apabila disepadukan dengan bisikan syaitan,ikatan konkrit ini cukup untuk menumbangkan peserta lain dalam pertandingan ini.Jelas di sini, nafsu dan syaitan adalah initial, rencah utama melahirkan golongan mukmin yang hasad dan munafiq yang benci kepada kita rentetan dari golongan yang muttasaqit dan futur.

Da'ie perlu meletakkan kefahaman islam dan pejuangan di tempat teratas bukan dengan merajai nafsu.Da'ie perlu memiliki hati yang suci dan sihat,akal yang bersih dan jelas dan akhlak yang lurus dengan kesedaran. Check and balance kembali hati kita adakah hati kita masih hidup atau sudah mati.Hati yang masih hidup, ia masih boleh bergetar apabila terdengar alunan Kalamullah, zikrullah.Tiada ertinya jika da'ie tidak ¡abid dan berjiwa rabbani walaupun ilmu setinggi gunung.Wallahua'lam.



sumber: buku golongan tercicir fathi yakan,web site cahaya lauzaie,web site resam padi dan sewaktunya..

LEMBARAN HIDUP WANITA SOLEHAH


mampukah aku seperti siti khadijah
simbol isteri yang setia tanpa mengenali erti penat lelah
mendampingi suaminya menegakkan panji-panji kebenaran islam
hartanya diperjuangkan ke fisabilillah
agungnya cinta kepada ALLAH dan rasullulah
menjadi penawar hati kekasih ALLAH
susah senang rela bersama..

aku ingin menjadi seperti siti aisyah
dapatkah aku mendidik jiwa sepertinya
zaujah rasulullah yang intelektual
pendorong kesusahan dan penderitaan
tiada sukar dilaksanakan..

bergenang air mataku..
merintih jiwa ragaku..
melihat pengorbanan puteri kesayangan rasullullah siti fatimah
akur dan wala pada setiap perintah abuyanya yang sentiasa berjuang
tanpa sedikit keluhan
tiada memiliki harta dunia
yang dimiliki budi pekerti yang sangat indah
pemuka segala wanita dan seorang wanita mithali
sebagai simbol dimensi wanita solehah
layaklah dia seorang wanita penghulu syurga

ketaka aku marah
inginku intip serpihan kesabaran
dari catatan hidup siti sarah

mampukah aku didik jiwaku tabah
setabah umi nabi ismail
menggendong bayinya yang masih merah
mencari setitik air sebagai penghilang dahaga
diterik padang pasir yang kebahangan
ditinggalkan suami akur tanpa bantah
hanya mengharap pertolongan dari ALLAH
itulah wanita siti hajar
mampukah aku menjadi wanita solehah
layakkah aku menjadi wanita mithali
mati dalam keagungan dan keunggulan iman
bersinar indah,harum tersebar
bagai wanginya pusara masyitah


posted by qamarunnajmi
medan,sumaterra utara indonesia

p/s: dah lama xmengupdate blog..kesibukan ibarat trafik jam menjadikan aku lebey matang dan aku jadikan ia sebagai tamrin dan tarbiyah untuk meniup semangat perjuangan...aku ingin seperti wanita diatas..berkorban demi keunggulan dan keagungan islam...