Saturday, June 20, 2009

epi buyah day..

to abah...
epi buyah day
syukran sebb jaga kitaorang yang nakal2 nie..
xder present atau kek nak bagi
bajet lari n xder income nak beli..

hadiah tetap ada..tapi special sikit..
nah sebuah puisi tuk mu..jeng2..



untuk abah..

bila terasa kejauhan
saat itulah kami menghitung kerinduan padamu
hinggalah sekarang kami baru tersedar

ia sudah melimpah luah

ketika berjauhan
kami terasa kehangatan kasihmu

sehingga membahang dijiwa kami
terasa kedamaian melihat wajah re
dupmu

terbayang ketenangan diwaj
ahmu
yang selalu kau pamerkan
tidak pernah sekelumit pun keresahan yang melanda
kerna kami tahu nur cahaya sentiasa memancarimu

abah..
kerana abah kami dapat belajar tinggi
kerna abahlah kami disini
kerna abah kami mendapat kasih sayang
bahgianya hidup


terpancar kebanggaan dalam senyumanmu
melihat kami berjaya
itulah yang mampu kami memberi..
sebuah kejayaan untukmu..

abah anak-anakmu telah dewasa
terasa kelu lidah
untuk meluah sayang kami padamu
sesal dan terharu
bagaikan sudah hilang kuasa lidah
membicarakan tentang kasihmu
membicarakan cintamu..


namun..
hanya pelukan dan puisi ini saja

mampu menyatakan cinta kami pada ayah
mengharapkan naluri ayah
bertemu bisik hati kami
Betapa kami....

tidak mampu pun suarakan
saat kami menyusun jari di pangkuan mu
dalam tangisan

abah..
terima kasih pengorbananmu
terima kasih bersusah payah kerna kami
terima kasih atas segala-segalanya
tidak mampu ku ungkap lagi..
kerna air mataku sudah membanjiri


kenangan bersamamu tidak pernah padam
tersemat dan tersusun dijiwa kami


akhir kalam dari kami
kak sau,kak cik,dayah,abang,adik
memohon maaf atas kekhilafan

doakan kejayaan kami dunia dan akhirat
terima kasih kerna mendidik kami
menjadi insan yang berguna untuk islam..
terima kasih abah..



jom tengok abah posing..

abah n abang

penuh bergaya

macam kene pakse jerk bah mik gambar..




Friday, June 19, 2009

sakaratul maut



"macam mana rasa orang nak mati"


Mesej yang saya terima ketika saya dikampus usu medan. Persoalannya yang agak pelik dan sedikit sukar mahu menjawabny. Tapi saya cuba untuk menjawabnya. Jadi saya menggunakan pendekatan yang halus untuk menjawabnya.

Saya memang tidak merasai bagaimana menghadapi sakaratulmaut dan perasaan hendak mati. Tetapi mengingati mati adalah sunnah dan mengharap mati adalah dilarang. Kenapa boleh begitu? Memang islam telah melarang kita mengharapkan dan berdoa dengannya. Larngan ini dilakukan agar bisa kita menambah kebaikan dan diberi masa untuk bertaubat. Bukan menambah kesesatan. Saya selitkan sedikit hadis yang diberi oleh sahabat saya mengenai hujah tentang sakaratulmaut.

anas meriwayatkan rasullullah bersabda

"janganlah salah seorang dari kalian mengharap-harap kematian karena suatu bahaya yang menimpanya. Namun jika ia ter[aksa melakukannya hendaklah ia mengucap 'YA ALLAH panjangkanlah umurku jika hidup lebih baik bagiku dan matikanlah aku jika kematian lebih baik bagiku"

Mengharapkan kematian dibolehkan JIKA kuatir kalau agama dan akidah boleh rosak ketika hidup sepertimana diucapkan MARYAM :

"aduhai alangkah baiknya aku mati sebelum ini dan aku menjadi barang yang tidak bererti lagi dilupa"..(maryam:23)

dan saya tambah lagi dengan dalil al-quran dimana kematian boleh diminta dengan sesuatu alasan berkenaan akidah kita :

"wafatkanlah aku dalam keadaan Islam dan gabungkanlah aku dengan orang-orang saleh " (yusuf :101)

Jika hujah saya berkenaan pengharapan kematian tidak wajar kecuali jika akidah boleh rosak sepanjang hayat kita kerna kehidupan tidak akan bereti kalau semua orang di dunia mengharap kematian umpama kematian itu dijual dengan harga yang murah seperti harga sebiji gula-gula. Memang mati itu satu kemestian tetapi jangan jadi satu kemestian itu umpama kita tidak perlu hidup di dunia dengan alasan "aku sudah putus asa hidup didunia". Ingatlah sakaratulmaut merupakan suatu proses penceraian amal soleh dengan hidup kita. Matinya kita terputusnya amal soleh ketika didunia yang merupakan suatu bekalan untuk akhirat.

Ada juga pertanyaan "kenapa orang yang melakukan kebaikan, sentiasa bertahajud tetapi minta pada ALLAH supaya nyawa diambil".

Iman kita bukan diukur dengan perbuatan seseorang tetapi berdasarkan hati. Keimanan merupakan suatu kejernihan yang merasuk ke dalam hati. Jadi tidak wujud kes orang beribadah meminta untuk mati kecuali beribadah "terpaksa". Barngsiapa yang melakukan kebaikan, ketergesaannya dalam meminta kematian merupakan suatu perbuatan yang tidak mendatangkan kebaikan untuknya. Nabi bersabda kepada SAAD BIN ABI WAQQASH:

"wahai saad! jika kamu memang diciptakan untuk masuk syurga, maka panjanglahnya umurmu atau kebaikan amalanmu seluruhnya baik bagimu"

Berdasarkan hadith yang disandarkan pada rasullullah jika dicipta untuk masuk syurga tidak payahlah buat baik. Hidup makan dan tidur sahaja. Kalau dicipta masuk neraka pun tidak usah susah payah bertambah amalan. Perkara ini saya cuba menjawabnya berdasarkan dalil.

pertama, persoalan ini mengaitkan keadilan tuhan. Jadi saya mengemukakan 2 aliran untuk menguatkan hujah saya. Pertama mu'tazilah dimana aliran ini yakin dengan keadilan tuhan dan ikhtiar, Yang kedua aliran asy'ariah meyakini jabr yaitu soal neraka dan syurga sudah ditentukan. Aliran ini memang berbeza dalam mengaitkan tentang keadilan ALLAH. Kalau dipikirkan pendapat aliran ini memang bertentang dengan fahaman kita dimalaysia. Memang saya kurang setuju dengan aliran ini kerna amalan hidup didunia merupakan bekalan untuk akhirat. Jadi aliran mu'tazilah banyak diterima oleh masyarakat kerana ia flexible dan boleh diterima oleh masyarakat sekarang. Mazhab syiah pula bertentangan dengan dua aliran tetapi dalam aspek keadilan dan dosa pahla ia setuju dengan mutazilah kerna manusia bebas melakukan apa sahaja dan amalan manusia yang menentukan syurga atau neraka ketika di akhirat. cukup hujah saya tentang aliran kerna amat cetek sekali dalam pengetahuan berkenaan aliran ini.

kedua ialah, "umur seseorang tidak menambah kepada pemiliknya melainkan kebaikan". kerna bukan umur yang membawa kepada kebaikan di akhirat tetapi amaln didunia. Sebab itu kita memang dipush untuk menambah amlan kebaikan kerna amal maruf boleh melawan kejahatan selama iman masih ada. Sebab itu tak wajarlah kalau orang buat jahat dan dosa sebab dia putus asa dengan rahmat ALLAH dengan mengatakan "aku memang dicipta untuk masuk neraka ". Kalau begitu kita seakan-akan menafikan keadilan tuhan yang maha adil.

"katakanlah hai hamba-hambaku yang melampui bata terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa terhadap dari rahmat ALAH. sesungguhnya ALLAH mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialh yang maha pengampun lagi maha penyayang"..(azzumar:53)

kerna itulah kalau dirasa diri itu akan masuk neraka segaralah bertaubat. Pintu taubat sentiasa terbuka luas. Allah selalu menerima taubat dari hamba selama nyawa belum sampai di tenggorakan. segeralah bertaubat selama pintu masih terbuka sebelum matahari terbit dari barat sebelum taubatmu ditolak!.(kata-kata ini juga dituju pada saya yang sering alpa hidup di dunia)

Sebab itulah disunat mengingati mati. kadang kala ada segelintir orang ketika sakaratulmaut meghampirinya badannya menggigil ibarat seekor lembu disembelih. Keadaan itu biasanya selepas asar dan peliknya keadaan itu hanya berlaku kepada orang islam bukan orang kafir. Itulah buktinya ALLAH masih mengasihi hambaNYA yang beriman. Semua orang islam mendapat tanda ini cuma mereka sedar atau tidak. Tanda ini memang enak sebab itu ramai yang tidak perasaan jika ada segelintir yang perasan segeralah ingat mati dan beristighfar mohan taubat dari PENCIPTA kita nescaya getar itu akan hilang. Tambahkanlah amalan kebaikan sebagai bekalan jika orang yang tidak perasan mereka ini golongan yang alpa akan habuan didunia sehinggalah kematian menjemput mereka tanpa sebarang manfaat.

segerakan taubat jangan menunda taubat.

"dab bertaubatlahkamu sekalian kepada ALLAH hai orang2 yang beriman supaya kamu beruntung" annur:31

sedangkan nabi muhammad telah diampuni dosa dan bebas dari melakukan dosa, baginda masih bertaubat dan memohon keampunan ALLAH sebanyak 100 kali setiap hari. Sebab itu kita disunatkan menyebut istighfar sebanyak 100 kali setiap hari agar diampunkan dosa.

Tanda 40 hari sebelum hari mati
Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah Subhanahu wa ta’ala. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

Akan terjadi malaikatmaut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikatmaut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

Tanda 7 hari
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

Tanda 3 hari
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

Tanda 1 hari
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Tanda akhirAkan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah Subhanahu wa ta’ala yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

kesimpulannya, banyak tanda-tanda yang ALLAH bagi pada kita supaya segera bertaubat tetapi kita ini selalu alpa dan merasa nikmat akan kesenangan di akhirat. Ali bin abi talib sangat takut akan 2 ahlnya antaranya : "angan-angan yang panjang akan membuat orang lupa akan akhirat sedangkan hawa nafsu akan menghalangi manusia dari mengikuti kebenaran". ketahuilah dunia telah pergi meninggalkan dan akhirat akan segera menyongsong. Kalau seseorang telah mencintai dunia lebih kepada akhiratnya,sibuk dengan penghiasan dan lelazatan dunia sehingga alpa dan lalai nescaya ia tidak sempat membina rumah diakhirat. orang yang angan pendek akan segera melakukan amal soleh dan menggunakan sisa umur yang tinggal dengan sebaik-baiknya.

Kadang-kala masyarakat kita ini ada suatu tren iaitu apabila umur meningkat ke 50 barulah terhegeh-hegeh je surau. dan yang pelik surau di kampung saya hanya orang tua yang mengunjungi. Dimanakah golongan orang muda. S.I.B.U.K. kata-kata yang ditakuti dan digeruni, kata ustaz hasrizal. Ada hadith yang mengatakan kalau umur sudah sampai 40 tahun jika ia tidak sempat bertaubat sampai bila-bila dia tidak akan bertaubat. hadith itu saya kurang tahu kerna setahu sata hadith itu hadit qudsi (palsu). WALLAHUALAM sesungguhnya hidayah adalah milik ALLAH.

Saya harap persoalan sahabat (kak min) yang mesej saya terjawab. Sesungguhnya saya adalah hamba ALLAH yang masih cetek ilmu dam amat dahagakan ilmu.

p/s 1: penerangan saya berdasarkan buku yang dibaca dan diberi oleh datuk saya yaitu buku deti-detik sakaratulmaut. syukran ya tok. Ketika menulis blog jari-jemari saya menggeletar saat menaip sakaratul maut. Adakah tanda-tandanya. Sesungguhnya ingat mati adalah sunat. "YA ALLAH panjangkanlah umurku jika itulah yang terbaik buatku. aku masih dalam kedaifan mencari agama ALLAH"

p/s 2 : cuti ini aku nak habiskan semua buku kepunyaan atukku dalam stor. Lapang dadaku melihat buku2 yang sarat dengan ilmu.

p/s 3 : tenx 2 sahabat2 yang terkena dengan persoalan ini, juz nak tahu pandangan suadari tentang tajuk ini.

Thursday, June 18, 2009

COPY jerk

Assalamualaikum wr wb
Sebak dada bila membaca email ni....but its good ...juz only copy paste jerk
Semoga kita insaf dan menjadi pelajaran. InsyaAllah...

Hari berganti hari.Keadaanku semakin tenat.Tubuhku terkaku seperti mayat di atas katil di salah sebuah hospital yang aku sendiri tidak tahu mengapa aku di tempatkan di sini.Sebelum tu, yang aku ingat aku sedang memandu kereta ayah,lalu bertembung dengan lori balak.

Tapi selepas itu aku tidak ingat apa-apa.Pandanganku kabur.Tidak dapat ku pastikan siapa orang-orang yang berada di sekelilingku.Aku terasa dada ku teramat berat dan bahagian pinggangku sudah tidak berasa apa-apa lagi.Derita sngguh.nafasku sesak.

Tiba-tiba tanganku di pegang kuat."Mengucap sayang,,mengucap........Asyhaduallailahaillallah........."ucapan
itu dibisikkan ke telingaku di sertai dengan tangisan.Itu suara ibu.manusia yang pernah mendodoikan daku semasa kecil,manusia yang pernah menyuapkan nasi ke dalam mulutku,manusia yang pernah memberi susunya serta yang pernah merotanku kerana degil.

"Bagaimana dengan keadaannya doktor?"Aku amati suara itu.Pasti itu suara abang.Mungkin abang baru sampai. "Tenat",jawab doktor dengan ringkas. "Itu kata doktor bang,jangan berserah kepada takdir sahaja.Kita perlu usaha". Sudah seminggu aku terlantar di wad ini,kenapa baru sekarang abang menjengah? datang lah ke sini,aku ingin berbicara denganmu. datanglah..... Tapi mataku.......semakin gelap.Adakah aku sudah buta? Tidak!!!!Aku tidak mahu buta.Aku masih ingin melihat dunia ini. "Sabarlah dik,banyak-banyak ingatkan Allah."Abangkah yang bersuaraitu? Apa yang aku tanggung ini tidak semudah yang kaulafazkan,abang.Tolonglah adikmu ini.Tolong bukakan mataku.

"Tekanan darahnya amat rendah". sayup sayap kedengaran
suara doktor.Kedengaran juga ibu menangis teresak-esak.Ibu,kau hanya mampu menangis saja.dan bila tiba saatnya,kita akan berpisah.Tapi,ibu.....aku tidak mahu berpisah denganmu.Tolonglah ibu,selamatkan lah daku. "Yassin......".bacaan yassin terngiyang-ngiyang di telingaku.Aku tahu itu suara abang.Tetapi kenapa aku di perdengarkan dengan suara itu???

Apakah aku sudah menghampiri maut???????Aku takut!!!!!!! Sedetik lagi sakaratul maut datang.Sedetik lagi izrail datang. Sedetik lagi malaikat maut datang.Aku di ambang sakaratul maut...... Aku semakin tegang dan semakin sendat nafas di dada.Ketika itu,aku tidak ingat apa-apa lagi.Aku tidak kenal sesiapa di sekelilingku.Tapi yang pastinya sekarang, aku berdepan dengan sakaratul maut.

"Tolong ibu,tolonglah aku,
aku takut".Tapi rintihan ku tidak di pedulikan.Apa mereka
semua sudah pekak? Aku di lambung resah,gelisah dan penuh kesah.Keluhan dan rintihan "Panas,dahaga,haus,panas........".tapi tiada siapa pun yang peduli.Nenekku datang,"Nenek...........". "Kau dahaga cu,kau lapar cu,mahu air??Ini gelas penuh air madu,kalau cucu mahu masuk syurga,minum air ini".

"Ibu......".
Ibuku datang, Ibu menggoyangkan buah susunya.
" Ini ibumu.Air susu ini membesarkanmu, nak.Buangkan
islam, matilah dalam agama yahudi.....".
Ayah.......kau datang ayah.......".
"Matilah dalam agama yahudi anakku.matilah dalam agama nasrani Itulah agama yang membantu kau masuk ke syurga". "Nenek....ibu.....ayah......suara kau kah tadi??Kenapa kau berubahlaku??Atau suara syaitan yang ingin memurtadkan aku?? "Mengucap sayang,mengucap.Asyhaduallailahaillallah......".Ucapan
itu diajukan sekali lagi ke telingaku.Itu suara ibu.Tapi lidahku sudah menjadi kelu.

Manusia-manusia berjubah hitam datang."Mari ikut kami". manusia-manusia berjubah hijau datang membawa bersamanya payung hijau,katanya"Mari ikut kami".cahaya putih datang.datang hitam. Datang sinaran kuning.Cahaya merah datang ."Apa ini,apa ini?.Akulah sakaratul maut.......!!!!!!". Kedinginan menjalar,merayap perlahan-lahan dari hujung kaki ke hujung rambut dan kini seluruh jasadku di selimuti sejuk.dan kemudian datanglah malaikat maut di hujung kepalaku. "Hai jiwa yang keji,keluarlah dari kemurkaan Allah.......".Aku tersentak.Roh ku berselerak di dalam tubuhku.Lalu,innalillahi wainnailaihi rajiuun.... Malaikat-malaikat yang menunggu sesayup mata memandang dan menghemburlah bangkai yang sebusuk-busuknya.

Tiba-tiba bau busuk menusuk ke hidungku,seperti bau sampah
yang amat busuk. "Apa yang busuk ni?Tak adakah orang yang mengangkat sampah ni?Ah,busuknya,hanyirnya,hancingnya......".

"Assalamualaikum......".
"Siapa yang memberi salam itu?".
"Aku".
"Kau siapa wahai pemuda???".
Seorang lelaki tercegat di hadapan katilku.Aku tidak
pernah melihat orang yang sehodoh,sekotor,dan sebusuknya di dunia ini.rambutnya yang tidak terurus,baju yang di pakai berlumut hijau,kuning,coklat dan entah apa-apa warna lagi,dari lubang hidung,telinganya dan mulutnya terdapat nanah dan darah pekat keluar.Tanpa di pedulikannya......jijik,loya,aku rasa........teramat loya melihatnya.

"Kau tak kenal aku?".
"Tidak,jawabku tegas.Mana mungkin aku kenal kau sehodoh
dan sejijik ini".
"Aku sahabatmu,kau yang membuat aku hari-hari".
"Bohong!".Aku menjerit sekuat hati.Biar semua penghuni wad
ini mendengarnya.
"Aku tak kenal engkau!Lebih baik kau pergi dari sini".
"Akulah amalanmu yang keji..........".

Aku terdiam.Aku tidak mampu berkata apa-apa teringat kini,semuanya telah pernah ku dengar dan ku pelajari dulu.Segala dosa dan keburukan yang kita lakukan di dunia,akan di jelmakan dalam sebagai suatu makhluk yang teramat hodoh di hadapan kita di alam barzakh nanti. Oh!Tuhan,aku banyak dosa.Aku memang lalai,cuai dan lupa dengan segala nikmat yang telah kau kurniakan.Solatku kerana kawan,dan bukannya ikhlas kerana Allah.Pergaulanku bebas,tak kenal muhrim ataupun tidak.tapi itu semua telah berlalu dan dan sudah terlambat untuk bertaubat.Apa yang aku harus lakukan!!!!! Surah yassin yang abang pegang di letakkan di atas dahiku.Aku melihat kaklong dan kak ngah menangis.Aku juga lihat mata abah bengkak. Tiba-tiba badanku di sirami air.Air apa ini?????

"Tolong....sejuk!!!!Kenapa air ini berbau air kapur barus.Tolong jangan tekan perutku dengan kuat,sakit!!!!Kenapa ramai orang melihat aku???Aku malu.....malu.....malu......!!!!!!".
Aku di usung ke suatu ruang.Aku lihat kain putih dibentangkan.Lalu diletakkannya aku di atas kain putih itu.kapas di bubuh di celah-celah badanku.Lalu aku di bungkus satu demi satu dengan kain itu. "Nanti,tunggu!!jangan bungkus aku.Kenapa kalian semua buat aku macam ini?Tolong rimas....panas........". Kemudian aku di letakkan di suatu sudut.Beberapa orang termasuk tok imam menyembahyangkanku.Kelihatan ayah dan abang berada di saf yang pertama.Tapi kenapa aku di sembahyangkan?

Bukan kah aku boleh sembahyang sendiri?
Aku teringat kata-kata ustazku dahulu.
"Sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan".Dan kini
baru aku sedar aku sudah tidak mampu lagi untuk mengangkat takbir,ruku',sujud dan tahiyyat. Aku di angkat perlahan-lahan kemudian di letakkan di dalam kotak kayu.

Kotak apa ini?"Aku di usung oleh enam orang termasuk ayah
dan abang.Aku diusung setapak demi setapak". "Al-Fatihah!"Keengaran suara tok imam.Kelihatan ibu,kak long,kak ngah dan lain-lain mengekori di belakang.tapi kemana dia bawanya aku?". Nun jauh di sana,kelihatan tanah perkuburan kampungku. "Ke situkah aku dibawanya?Tolong turunkan aku,aku takut!!!!!!". Setibanya di tanah perkuburan,kelihatan satu liang yang besaiz dengan jasadku.Beberapa tangan memegangku,dan aku di turunkan ke dalam liang itu. "Perlahan-lahan",aku terdengar suara tok imam memberitahu."Tolong keluarkan aku dari sini!Aku seram!!!".Kini aku berada di dalam liang kedalam enam kaki.Sedikit demi sedikit pasir dan tanah menutupiku.

"Tanah apa ini?".
"Aduh sakitnya badanku di timbusi tanah".
"Innalillahiwa innailaihi rajiuuun.......Dari Allah kita datang,dan kepada Allah jualah kita kembali". Kedengaran bacaan talkin dari tok imam."Sesungguhnya mati itu benar alam barzakh itu benar,siratul mustaqim itu benar,syurga dan neraka itu jua benar........".Sayup sayap aku terdengar tok imam terus membaca talkin,tetapi makin lama makin hilang.Pandanganku makin ,makin kabur dan terus tidak kelihatan.Tubuhku terasa telah di timbusi sedikit demi sedikit pasir dan tanah yang di lemparkan ke atasku.Terasa semakin gelap dan ......aku kini keseorangan.

"Nanti!Nanti!Tolong!Tolong ayah,ibu!Jangan tinggalkan aku seorang.Aku takut!!!Gelap!!!Panas!!!Tolong !!!! THIS IS A GOOD STORY BUT THE AUTHOR LEFT OUT ONE MOST IMPORTANT THING IN DEATH..... "SAKITNYA SAKRATUL MAUT ITU ADALAH UMPAMA SERIBU PEDANG YANG AMAT TAJAM MENGHIRIS DAGING DAN TULANG SERENTAK...DAN SAKITNYA HINGGA KE AKHIRAT."

AURAT..

“kak..kak..tepi2 nak lalu,”, jerit adik saya sambil menyembunyi diri di balik mesin basuh

“pehal lak nie..nak men nyorok2 lak dalam rumah..tempat lain xder ke?”, gumam saya dalam hati

Tok2..pintu dapur diceroboh..faris (sepupu ) masuk melulu menuju saya

“amboi..xreti nak beri salam pe?nie pehal lak nie”, kata saya pada dia..adik saya still nyorok kat blakang mesin basuh

“sorry k.sau..tak sempat..nak cepat ni..mak bah ada?”

“ada kat blakang..”

“woit dik..pehal ko kat blkang nie..dah-dah kuar..line clear..pasal ler ko main nyorok-nyorok kat situ kan kotor..ingat kene kejar hantu”,saya membebel

“bukan menyorok la..tak nmpak ke orang tak pakai tudung..kan nampak si faris..kan dosa..menampakkan aurat pada bukan muhrimnya..dah le faris tu dah sunat..sunat kan tanda baligh”,adik saya membebel

Perghhh... saya kompius nie. Sunat tanda dah baligh ek.

Actuali..perbualan ini saya tujukan pada orang yang tak reti-reti nak menutup aurat pada orang bukan muhrim walaupun dah besar gajah..sedangkan adik saya umur 10 tahun pun berlari2 sampai benjol kepala dia semata2 nak tutup aurat pada sepupunya,faris (11 tahun). Inikan yang dah besar. Dah tahu beza hak dan batil. Persoalan saya sekarang “akal korang letak kat mana?sampai tak nampak hak dan batil?belajar agama islam dari sekolah tadika. Tak kan tak dapat nak bezakan..Tak tahu aurat itu apa”..mungkin tak dapat hidayah lagi. Doakan lah mereka ya.

So saya terangkanlah balik kepada orang yang lupa akan pelajaran aurat iaitu pelajaran budak tadika. Aurat diklasifikasikan dengan pelbagai erti mengikut pendapat ulama. Perbezaan ulama mengenai batasan aurat lelaki dan wanita dapat dilihat dengan jelas dalam mazhab-mazhab berikut.

Mazhab Syafi'e menurut pandangan terkuatnya membataskan bahagian-bahagian badan yang dianggap aurat pada lelaki ketika sembahyang iaitu yang terletak di antara pusat dan lutut. Bagaimanapun, pusat dan lutut itu sendiri tidak dianggap aurat, tetapi menutup sebahagiannya dianggap menjadi kelaziman untuk membolehkan ditutup secara sempurna bahagian-bahagian badan yang dianggap aurat itu.

Batas aurat wanita pula ialah seluruh badan bagi wanita bebas kecuali muka, dua tapak tangan di bahagian atas dan bahagian bawahnya.

Mazhab Hanafi membataskan bahagian-bahagian badan yang dianggap aurat pada lelaki ketika sembahyang bermula daripada pusat sehingga ke lutut. Yang peliknya mazhab ini menganggap pusat tidak aurat, tetapi sebaliknya bagi lutut.

Wanita yang merupakan hamba pada Mazhab Hanafi mempunyai batas aurat sama seperti lelaki ketika sembahyang kecuali perut dan belakang yang juga dianggap aurat.

Batas aurat wanita bebas pula pada mazhab ini ialah seluruh badan kecuali dua tapak tangan dan ini tidak termasuk bahagian atas tapak tangan. Dua tapak kaki wanita bebas juga tidak dianggap aurat, iaitu bahagian atasnya.

Mazhab Hanbali dalam pendapat terkuat dan digunapakai oleh kebanyakan pengikut mazhab itu pada hari ini membataskan bahagian-bahagian badan yang dianggap aurat pada lelaki dan wanita sama seperti Mazhab Syafi'e kecuali muka wanita yang dianggap aurat.

Mazhab Maliki pula membahagikan aurat lelaki dan wanita ketika sembahyang kepada dua bahagian. Pertama, aurat berat (mughallazah) dan aurat ringan (mukhaffafah).

Aurat berat pada lelaki ialah kemaluan dan dubur dan aurat ringan mereka pula ialah selain daripada kemaluan dan dubur.

Aurat berat wanita bebas pula ialah seluruh badan kecuali unjuran badan dan dada. Unjuran badan itu ialah anggota bahagian hujung badan seperti tangan, kepala dan kaki. Semua unjuran badan itu tidak dianggap aurat berat ketika sembahyang.

Mazhab Maliki pula membataskan apa yang dianggap aurat ringan pada wanita bebas itu termasuk dada, lengan, leher, kepala dan kaki. Sedangkan muka dan dua tapak tangan tidak dianggap aurat langsung pada mazhab itu yang mempunyai ramai pengikut di negara-negara Arab di Afrika Utara dan negara-negara Afrika. Kebanykan ulama juga berpendapat begitu.

Aurat ringan wanita yang merupakan hamba pula dalam Mazhab Maliki serupa dengan aurat lelaki kecuali punggung yang dianggap sama dengan kemaluan dan dubur yang terbilang daripada aurat berat. –dipetik dari blog skypin.tripod

Hakikatnya, sebagai hamba Allah SWT dan umat Rasulullah SAW kita diajar untuk merujuk Al-Quran dan Al-Hadith bagi mendapat kepastian tentang baik buruk dan benar salahnya sesuatu perkara itu. Dalam hal ini, Allah SWT berfirman :-

“hai nabi, katakanlah kepada isteri mu dan anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah dikenal karena mereka tidak diganggu dan ALLAH adalah maha pengampun lagi maha penyayang” surah al-ahzab ayat :59

“Jilbab, iaitu pakaian yang lebarnya semacam baju kurung untuk dipakai oleh kaum wanita bagi menutupi tubuh badannya. Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi menerangkan "Sebahagian perempuan Jahiliah apabila keluar rumah, mereka suka menampakkan sebahagian kecantikannya, misalnya dada, leher dan rambut, sehingga mereka ini diganggu oleh laki-laki fasik (jahat) dan yang suka berzina, kemudian turunlah ayat di atas yang memerintahkan kepada orang-orang perempuan Islam untuk melabuhkan jilbabnya itu sehingga semua bahagian-bahagian tubuhnya yang boleh membawa fitnah itu tidak kelihatan. Dengan demikian secara zahirnya pula mereka itu akan dikenali sebagai wanita yang terpelihara (‘afifah) serta tidak mudah diganggu oleh orang-orang yang suka kejahatan atau orang-orang munafik.” –sumber blog ustaz zaharuddin

Allah memerintahkan wanita yang berada dimuka bumi ini wajib menutup aurat walau bagaimana pun keadaan. Dah beri penjelasan maksud aurat .Tak tahulah kalau kali ini bertambah tidak tahu.Mudah-mudahan ALLAH mengampuni dosa-dosanya

“biarlah AKU bertindak terhadap orang yang AKU ciptakan sendiri” surah al-muddassir ayat 11

Ada orang pakai tudung tapi bersilang nampak dada. Boleh ke kita assume dia tutup aurat. NO!! Because ALLAH berfirman tutuplah kepalamu hingga menutupi dada. So conclusionnya tak payah lah nak silang-silangkan tudung tambahan lak tudung pendek. Nak berfesyen boleh tapi ikutlah syariat. Yang haram tetap haram. Fesyenlah anda sebanyak mana tapi most important tudung tidak jarang,tudung tidak boleh menampakkan dada.

Kesimpulannya. Saya bukan nak hentam korang yang buat-buat tak reti nak tutup aurat tapi memberi sedikit nasihat walau dah berbuih-buih bagi nasihat. Lagi satu trend orang melayu, pakai tudung hanya keluar sahaja. Nak pergi kuliah pakai tudung ,nak pergi shopping pakai tudung. Tapi kalau orang bukan muhrim ziarah ke rumah kita,jangan harap lah nampak tudung dekat kepala. Sidai baju kat halaman rumah yang sudah pasti orang lalu lalang pun masih ada hati nak mempamerkan rambut ikal mayang. Dan persoalan ana sekarang, anda masih faham ke maksud aurat. Dan adakah anda praktikan apa yang anda faham?

Saudari yang saya kasihi sekalian, Ilmu pengetahuan bukan untuk di simpan dalam otak tapi untuk diamalkan. Salah satu kelemahan orang melayu terima apa yang diberi tapi malas dipraktikan. Sebab itulah umat islam sekarang lemah dan tidak berdaya. Dan saya sayangkan saudari sekalian, tutuplah aurat anda walau dimana anda berada dan jagalah semampu mana aurat anda dari penglihatan orang yang bukan muhrim. Buktikan wanita itu lebih cantik dari bidadari syurga. ALLAH akan meningkatkan darjat setinggi-tingginya dengan syarat kamu bertakwa dan beriman kepada ALLAH. Last sekali, walau bagaimana pun saya doakan para wanita disana mendapat hidayah dari ALLAH dan diampuni dosa-dosa. Bukan mahu membenci tetapi dengan harapan kenyataan ini adalah sebuah kasih sayang dari saya untuk anda sekalian. Kalau yang baca tak terasa-rasa tak tahu lah nak bagi macam mana. Sesungguhnya hidayah itu milik ALLAH.


p/s 1 : perjuangann kita bukan suatu permulaan dan perakhiran tetapi perjuangan kita adalah menyambung rantai-rantai perjuangan rasullullah.

p/s 2 : “muslimat amatlah diperlukan dalam sebuah jemaah bagi mendokong manhaj perjuangan yang sebenar. Berjuanglah wahai para muslimat bagi mewujudkan pentarbiyahan yang mantap demi islam tercinta

p/s 3 : benar kata orang, kita berjuang bukan nama sesuatu jemaah, kita berjuang bukan atas ukhwah yang dibina, kita berjuang bukan kita dicari tetapi kita berjuang demi agama islam tercinta kerana ALLAH dan kita lah penyambung rantai-rantai perjuangan.

Tuesday, June 16, 2009

muhasabah cinta

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari Mu
Kupasrahkan semua pada Mu

Tuhan baru kusadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cinta Mu

Reff
Kata kata cinta terucap indah
Mengalir berdzikir di kidung do’a ku
Sakit yang kurasa biar
Jadi penawar dosaku

*
Butir butir cinta air mataku
Terlihat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi Muhasabat cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan Mu

by:edcoustic

Monday, June 15, 2009

ustaz fathi yakan

Berita yang kuterima lewat malam kelmarin ketika kenduri kesyukuran diadakan. Berita tentang pemergian seorang mujahid dalam dunia harakah islamiyyah. Sungguh aku tidak dapat menerima hakikat kerna pemergian beliau meninggalkan kesan terhadap dalam jiwa aku. Segala buah fikiran yang bernas dalam tulisan sangat dirasai apabila mendengar berita sedih itu. Walaupun beliau meninggalkan dunia yang fana namun perjuangan yang ditinggalkan tetap akan terus kami perjuangkan. . Dunia islam menangisi pemergianmu

Al-fadhil ustaz Dr. Fathi Yakan telah meninggalkan kita 13 jun 2009 sabtu yang lepas. Dr Fathi Yakan lahir pada tahun 1933 di kota Tripoli di Lubnan Utara merupakan salah seorang yang paling penting bagi gerakan Islam di dunia Islam, seorang pengasas gerakan Islam di Lubnan sekitar 50an.Terasa sungguh kehilangan beliau dalam dunia islam. Beliau yang merupakan Ketua جبهة العمل الاسلامي, mantan ahli parlimen Lubnan Dr Fathi Yakan telah meninggal pada usia 76 tahun setelah bergelut dengan penyakitnya.Sungguh besar jasanya dalam mewarnai dunia harakah islamiyyah.

Pemergiannya meninggalkan satu sumbangan yang sangat besar dalam dunia pentarbiyahan pejuang Islam. Antara bukunya, 'Maza Yakni Intima'i Lil Islam' ( Apa Erti Saya Menganut Islam ) dan 'Almutasaqitun 'ala toriqidda'wah' (Golongan yg tercicir di jalan dakwah) menjadi antara sumber rujukan utama usrah di pelbagai peringkat masyarakat. Buku yang menjadi pilihan utama bagi golongan pendakwah di malaysia.

Beliau memiliki kerjasama penting untuk memperkuatkan ideologi Islam dari gerakan Islam di dunia Arab.Beliau menyertai pilihanraya parlimen pada tahun 1992 dan memenangi kerusi bagi puak sunni di Tripoli. Peranan beliau di Libanon, sebagai seorang ahli politik menyatukan dan menghindari perselisihan di antara rakyat Lubnan, terutama antara kekuatan mejoriti dan minoriti.Pada tahun 1992 juga beliau merupakan salah seorang peserta Muktamar Islam Antarabangsa.

AL-fatihah buat pemergian beliau. Moga beliau ditempatkan digolongan para mujahid. Ameen.


p/s1 : berita pemergian beliau disertai dengan berita tentang penggantungan YB nizar (menteri besar perak). Beliau digantung selepas sehari berada di parlimen bersam-sama 4 orang ahli parlimen yang lain. moga YB nizar tabah menhadapi mehnah dan dapat memperjuangkan haknya dan hak rakyat perak. Kami disini sentiasa mendoakannya

p/s 2: 18 jun 2009, jam 5.00 petang akan diadakan HI TEA dan dialog bersama di PASTI ASSOLIHIN yang dianjurkan oleh DPP kawasan jasin. Sesi dialog ini akan dimeriahkan dengan kehadiran DRS idham Lim abdullah Adun Titi Serong.


Thursday, June 11, 2009

pahitnya perpisahan


Manisnya pertemuan pahitnya perpisahan. Itulah yang aku mampu gambarkan ketika aku pulang ke malaysia. Perpisahan itu pahit walau ia mendatang pelbagai kemanisan.Ah... bagaimana pun air mata kadang mampu menyihir detik-detik perpisahan: menghapus debu kesal yang ada selama perjalanan bersama, menyegarkan daun kenangan, meneteskan embun doa dan asa untuk bahagia.

Sungguh pertemuan dan perpisahan itulah adat manusia. setiap pertemuan hiasilah dengan senyuman yang indah dan setiap kali perpisahan redhailah dengan hati terbuka sesungguhnya setiap pertemuan dan perpisahan itu mestilah kerana ALLAH. Kadang kala kita mengharap setiap pertemuan tidak berakhir dengan perpisahan. Kita ini manusia yang biasa kadang kala tidak dapat menerima saat perpisahan kerna perpisahan itu amat pahit untuk diterima. Sungguh setiap pertemuan kita ikat ia dengan sebuah ikatan yang amat berkilau,sebuah ukhwah yang kita bina seteguh gunung emas sultan melaka. Kadang kala ikatan itulah diuji dengan pelbagai ujian yang bertimpa-timpa, hanya keimanan dan ketakwaan mampu mempertahankan ukhwah yang kita dibina kerana ALLAH. Persahabatan terjalin sepanjang kehidupan kita sebagai pendaie walau diuji dengan pelbagai rintangan yang menular. Namun kerna persahabatan dijalin kerna ALLAH maka dapatlah kita bina suatu hubungan yang haraki. dan terima kasih juga kepada sahabt-sahabat yang sedia menemaniku sepanjang kehidupan aku yang bergelar pendaie. Terima kasih ini aku tujukan kepada sahabatku kak aesyrin,kak naila, wani dan sahabat yang akan pulang ke malaysia untuk teruskan perjuangannya disana. hanya doa yang mampu ku kirimkan

untukmu :

"Sahabat... Biar pun perpisahan memisahkan kita, memisahkan jarak kita dan memisahkan pertemuan kita tetapi apa yang lebih penting di sini adalah ikatan persahabatan kita.... Biar dimana jua kita berada....erti persahabatan kita adalah amat bermakna. Apa yang pasti iringilah doa kita dengan memohonkan keampunan dan kesejahteraan buat semua sahabat kita. Perjuangan harus diteruskan....Kehidupan juga mesti diteruskan....Rintangan dan Cabaran hanyalah ujian....Apa yang pasti hala tujuan tidak bersimpang. InsyaALLAH.. Doakanlah kami disini agar dapat meneruskan hidup dan tabah dalam menghadapi mehnah dan tribulasi. Akhir kalam dariku,hanya kupinta doamu mengiringi perjuangan ku untuk menghidupkan tarbiyah di bumi walisogo ini. titipkan lah doa perjuangan itu pada bayu agar ia kirimkan kepadaku. Salam ukhwah dari ku untuk kak naila,kak aesyein, wani dan sahabat-sahabat yang lain "

lagu khas untukmu


.
Pertemuan kita di suatu hari
Menitikkan ukhuwah yang sejati
Bersyukurku kehadap Illahi
Di atas jalinan yang suci

Namun kini perpisahan yang terjadi
Dugaan yang menimpa diri ini
Bersabarlah diatas suratan
Kutetap pergi jua

Kan kuutuskan salam ingatanku
Dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Allah bantulah hamba-Mu

Mencari hidayah dari pada-Mu
Dalam mendidikan kesabaranku
Ya Allah tabahkan hati hamba-Mu
Diatas perpisahan ini

O.. uwo.. ho..

Teman betapa pilunya hatiku
Menghadapi perpisahan ini
Pahit manis perjuangan
Telah kita rasa bersama
Semoga Allah meredhai
Persahabatan dan perpisahan ini
Teruskan perjuangan

Kan kuutuskan salam ingatanku
Dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Allah bantulah hamba-Mu

Senyuman yang tersirat di bibirmu
Menjadi ingatan setiap waktu
Tanda kemesraan bersimpul padu
Kenangku di dalam doamu
Semoga... Tuhan berkatimu


p/s 1: sedey..sesungguhnya setiap pertemuan pasti ada perpisahan..ku akuri semua itu..takdir ALLAH menentukan segalanya..cuma kuharap semangat perjuangan ini tidak pernah pudar dalam jiwaku..

p/s 2: kini aku dah sampi malaysia..rindu akan kenangan-kenangan sepanjang persahabtan yang terjalin di bumi walisogo