Friday, March 25, 2011

muhasabah cinta

.

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

p/s: muhasabah diri dengan memutar lagu ini :)

.

Thursday, March 24, 2011

AKU

.

aku yang bermuka serius..
tidak bermakna aku orang yang tegas dalam semua hal..
tidak bermakna aku yg tidak boleh dibuat gurau
tidak bermakna aku tak friendly
tanyalah mereka yang mengenali aku

aku yang berhati keras..
tidak bermakna didalam hati ku tiada sifat penyayang..
tidak bermakna aku tidak ada sifat "caring"
tidak bermakna aku tidak boleh dibuat runding..
cubala mengenali aku sebagai sahabat

btw "don't judge book by its cover"


p/s : terima kasih kepda mereka yg memahami aku,senior2 yg begitu ambil berat. dan yang paling penting, terima kasih kepada mereka kerna sentiasa ada disaat aku memerlukan mereka. TERIMA KASIH ya ALLAH menganugerahkan sahabt kepada hamba mu ini. :)

p/s 2 : perjalanan dakwah banyak mengajar aku apa itu mehnah dan tribulasi yang sebenr. TERIMA KASIH SEMUA

.

Wednesday, March 16, 2011

bila saya pegang kuali

.

bila saya pegang kuali. Rasanya dah berabuk kuali kat "ngobok lemari" 2. Kalau bilang sama mak, sure mak bising. Senyap2 udah. sibuk sangat sampai dapur pun xjengah. Waduh udah lama tidak masak. Genap 1 semester. Berazam mahu memasak sekerap mungkin. (gara2 nak masuk clinical tak lama lagi). Harus berjimat. B4 masik clinical dah berjuta habes, apatah lagi kat klinikal. Kak ima kata paling-paling 43 juta habes. WHAT!!. Apa lagi jom kita cari MARA untuk selesaikan hal ini. ~SAYA XTAHAN LAGI DENGAN BEBANAN KORUPSI FKG~

Saya masak.



sardi je pun..lalala




beras import dari jiran sebelah..miss linda..tenx jiran..!!


p/s : tyme masak, tetibe air mata meleleh terigt kan abah. Sebab abah yang belikan sardin nie sebab merungut susah nak cari sardin kat indon. abah beli tyme 2 da malam. Keluar semata2 beli sardin je..sayang abah..muah2x

.

DAKWAH

.




Amanah dakwah hanya dapat dipikul oleh orang-orang yang memiliki azimah (idealisme yang tinggi) bukan orang yang memilih tujuan yang rendah, senang dengan hidup santai, bertangguh dan rileks, memilih istirehat dan tidak mahu susah. Dakwah hanya dapat dikerjakan oleh orang yang dapat mengalahkan uzur bukan pandai mencipta uzur, berupaya semaksima mungkin untuk terus aktif di medan jihad dan memberikan sumbangan yang terbaik buat dakwah. Hidup mereka adalah untuk memberi dan hanya akan bahagia apabila dapat memberi di jalan dakwah.

.

Sunday, March 13, 2011

dunia sekuler

.

Sekuler. Apa yang sahabat nampak pada dunia sekuler dengan mata saudara sendiri. Jujur saya katakan, saya sekarang pada dunia sekuler. Pelik tapi itulah hakikat yang harus saya telani sepanjang 3 tahun saya berada disini.

Perbedaan yang sangat ketara antara orang "jahil" dan orang yang benar2 menghayati islam. Pengalaman saya sendiri banyak mengajar saya erti kehidupan sekuler. Nampak janggal bukan. Itulah bahyanya sekuler kerna kita tidak nampak dengan mata kita sendiri. Sangat bahaya dari ancaman orang kafir, ancaman orang yang anti hadith dan anti islam. kerna golongan sedemkian kita boleh beza dan mengenal pasti mereka. Namun orang sekuler, tidak sama sekali kerna golongan ini adalah terdiri dari orang munafik yang mengatakan "ya" didepan sebaliknya mengatakan "tidak" pada islam dibelakang orang muslim. Ibarat KENTUT TIDAK BERBAU. Kini saya akui kebenaran dalam kata2 akhi hisyam

Sekuler. Memisahkan ISLAM dalam kehidupan.

Peristiwa pertama

"kok nggak solat jumaat..udah jam berapa ini", tegurku dengan nada perli
"tenang aja nabilah, solat jumaat itu nggak perlu" kata teman indonesia

Anda pelik bukan. Kota yang saya idami adalah kota lahirnya para ulama yang tersohor, namun dalam masa yang sama ancaman sekuler sangat bahya dan meluas. Solat jumaat tidak diwajibkan malah bisa di"qada"kan. Anda lihat bukan, seperti hukum-hukum islam dimainkan. Seolah-olah islam itu amat berat. Ketahuilah islam itu mudah dan tidak memudaratkan malah menyenangkan manusia sesuai fitrahnya

"Artinya : Dan Kami tidak mengutus engkau (Muhammad), melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam.” [Al-Anbiyaa’: 107]

“Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama (Islam); (sesuai) fitrah Allah yang Dia telah menciptakan manusia menurut (fitrah) itu. Tidak ada perubahan pada ciptaan Allah. (Itulah) agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” [Ar-Ruum: 30]

Sesungguhnya agama (Islam) itu mudah. Tidaklah seseorang mempersulit (berlebih-lebihan) dalam agamanya kecuali akan terkalahkan (tidak dapat melaksanakannya dengan sempurna). Oleh karena itu, berlaku luruslah, sederhana (tidak melampaui batas), dan bergembiralah (karena memperoleh pahala) serta memohon pertolongan (kepada Allah) dengan ibadah pada waktu pagi, petang dan sebagian malam.”

Peristiwa kedua

"kak susah bukan mahu bezakan orang islam dengan orang kafir kat sini", ujar adik usrahku

LIhat. Sudah terang tambah bersuluh pulak. Kata-kata adik usrah saya ada benarnya, kenapa? Lihatlah nama nya pun saya tidak yakin ia adalah islam atau kristian atau sebaliknya.

Contoh. MAS BUDI (calon gabenor FKG). Anda rasa nama ini jelas menunjukkan nama islam atau tidak. BUDI nama seorang penjaga rumah kami beragama kristian (tidak pasti agamanya apa). BUDI di kelas reguler jelas2 orang chinese. Namun MAS BUDI calon gabenor FKG adalah seorang islam. Pengakuan dari lisan menunjukkan beliau adalah islam, namun keraguan muncul apabila perlakuan tidak ubah seperti seorang bukan muslim. Maaf saya katakan, tapi itulah hakikat yang harus diterima. Anda memang tidak pantasan menjadi wakil gabenor kami!

Banyak peristiwa ingin saya coretkan untuk dijadikan pedoman. AWAS bagi yang sudah masuk ke zon sekuler kerna pada waktu inilah musuh-musuh islam bergerak aktif untuk menyerang anda dalam keadaan diam (yakni dalam keadaan anda yang sangat lalai).

Apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah kamu (tunduk) kepada hukum Allah dan hukum Rasul", niscaya kamu lihat orang-orang munafik menghalangi (manusia) dengan sekuat-kuatnya dari (mendekati) kamu. [4:61]

DUNIA KAWAN

Jujur saya katakan, kadang2 bila saya merenung kembali persekitaran saya tidak ubah seperti taman virus sekuler. Kadang2 virus itu menghampiri saya mujurlah ada "kaspersky" (iman). Bagaimana mengahadapi kawan yang sudah dijangkiti sekuler? itulah yang menjadi persolaan saya sekian lama. Fakulti saya sudahlah agama islam nya hanya di atas "kertas", bagaimana nak praktikan jika "gred" dijadikan tuhan.

Sedih bukan? ALLAH lah tempat saya mengadu. Dialah segala-galanya. Dan mujurlah sahabat tidak meminggirkan saya dan mereka kekuatan saya.

peristiwa pertama

"besok ada usrah. Lamakan korang xpergi kan..masing2 bizi", ujar saya
"ok. IA kami pergi", mereka

besoknya...
"jadi x pergi usrah?", saya text kepada mereka
"maaflah ada hal, tambahan letih", mereka

hari keesokannya..
"jom g sun after lab", mereka (dalam keadaan nak pengsan gara2 lab 5 jam)
"korang peruntukan islam baper minit dalam sehari ha..hanya solat sahaja?" ujarku dengan nada keras

SUNYI.

Sedih melihat mereka bukan kerna mereka memungkiri janji namun jauh di sudut hati saya , sedih kerna saya gagal membentuk persekitaran yang benar2 dituntut dalam islam. BUDAYA HINDONISME semakin menular angkara abangnya sang SEKULER.

Namun saya masih mengharap sinar hidayah dihati kalian, dan alhamdulillah walau seorang demi seorang mengatakan secara jujur tentang "usrah", namun saya masih mengharap agar kalian mengotakan janji sesusai dengan lisan kalian.

Sekuler bukan dalam hal di atas?

Usrah itu ibarat makan. Jika kita xmakan dalam sehari maka kita tidak bermaya bukan? begitulah juga dengan usrah. Sepanjang saya dengan kalian 90% dari kehidupan kalian adalah kisah sedih. Benar bukan? Kenapa begitu. Bukankah disebabkan hubungan kita dengan ALLAH semakin pudar?

Moga2 apa yang saya lakukan itulah moga2 mendapat keredhaan ALLAH. sungguh hidayah milik ALLAH. Hanya kalian yang saya rapat sepanjang saya hidup 3 tahun disini. Tegakah saya melihat kalian terkapai-kapai? kerna kalian ibarat family saya disini.

Cuma, nasihat saya, berhati2 lah dengan dunia sekuler. Kembalilah ke dunia islam yang sebenar. wallhualam

.

Thursday, March 10, 2011

PILIHAN RAYA

.

Pilihan Raya Kampus atau dikenali sebagai PEMIRA telah berlangsung dengan "jayanya". Syabas kepada mereka yang menang walau memang sudah ketahui banyak penyelewengan yang berlaku. Dan kepada BKM FKG dan AKHI HILMAN tahniah juga kerna anda kuat n tabah menerima kekalahan walau anda memang layak dari calon yang menang. Jujur saya katakan saya amat gembira dapat bergabung dengan KAM RABBANI walau tugas saya hanya berkempen bagi wakil pelajar MALAYSIA. Namun ALLAH maha mengetahui apa yang berlaku, jadikan renungan untuk kita bersama dan membaiki kelemahan untuk masa yang akan datang.

ALLAH masih bagi kita peluang. Renung kembali, niat kita sebenar. Kita bekerja kerna ALLAH. Dan orang diatas (kepimpinan) mengetahui visi n misi yang harus dilaksanakan yakni menegakkan syariat islam. Bagaimana orang yang bawah? adakah mereka tahu? Jujur saya katakan, pelajar FKG masih dikepung dengan pemikiran sekular. Mereka hanya tahu, asal adakan program/acara itulah pemimpin yang benar dan tepat bagi orang yang "buta" MENILAI. Bagaimna dengan islam? cara hidup islam. Tahukah anda FKG penuh dengan KORUPSI. suara kami seakan2 tidak kedengaran. Dimanakah anda ketika kami mahu meminta pertolongan. FKG OHH FKG

Bila mana setiap acara ada hiburan yang melalaikan. PORSENI yang kononnya boleh membantu pelajar bergiat dalam persatuan, tapi bisa menghancurkan identiti seseoarang. OSPEK (orientasi) yang kononnya bisa membina semangat dan cintakan ilmu, tapi sebaliknya menanam sifat kebencian junior pada senior. Kemudharatan yang saya terima dari kelebihan. Jujur saya katakan, sampai sekarang saya amat benci senior yang memegang tampuk pemerintahan ketika saya ospek kerna sifat keanak-anakan. TOLONG LAH.

Berbalik kepada PEMIRA. Bukan saya tidak dapat menerima kekalahan kerna HMI (HIMPUANAN MAHASISWA INDONESIA) menang, namun dari sudut hati saya, kenapa ALLAH masih tidak memberi kemenagangan kepada KAM RABBANI. apa silapnya.

DSC yakni organisasi dari student MALAYSIA berkerjasama dengan HMI? Apakah saya silap mendengar dan melihat mereka berbual? husnu dzon detik hati saya. Acap kali saya memberitahu, selama 5 tahun, HMI tidak pernah memberi muka kepada pelajar MALAYSIA ini kan mahu memberi tampuk PEMERINTAHAN. Sudahlah. Janganlah mahu berangan. Solat jumaat pun mereka jarang pergi inikan mahu mentadbir fakulti yang hampir beribu orang. DSC anda silap pencanturan. Anda terlalu mengharap sangat imbuhan yang dijanjikan. Anda tahukah anda sekarang menerima KORUPSI!! Mempertaruhkan masa depan pelajar mahasiswa dengan bekerja sama dengan HMI yang kami sudah masak dengan mereka?

Mandiri klas atau international klas. Masih ingatkah kita waktu lab yang lepas. menggunakan projektor yang sudah usang, membeli barang lab menggunakan wang sendiri. Anda sudah lupa? dimanakah hak kita sebagai student MANDIRI? saya mesih memegang perjanjian USU yang mengatakan segala fasilitas atau barang laboratorium adalh tanggungan pihak admin! Mahu saya tunjukkan perjanjian. Biar satu kampus tahu?

Kami mahu hak kami sahaja. tolong lah beri hak kami. Ketika HMI memerintah, suara MANDIRI tidak pernah didengar. Apatah lagi mahu melibatkan pelajar mandiri dalam acara mereka.

walau saya tidak begitu menyokong HMI, namun saya ingt janji HMI pada saya. MELANTIK wakil student MALAYSIA kedalam organisasi PEMA fkg. ANDA ingat bukan? kalau janji yang kecil itu anda tidak dapat tunaikan, jangan haraplah anda berjaya mentadbir FKG.

kami hanya mahu hak kami sebagai student malaysia. Kami belajar disini bukan free, tapi berbayar, 10 kali ganda dari yuran reguler.

Kpada PIMPINAN DSC, jangan jadi talam 2 muka ok? cakap lain buat lain. terus terang aja kenapa kamu begini. saya masih bisa menerima alasan kamu. Saya berjuang untuk ini kerana untuk pelajar malaysia bukan kepentingan diri sendiri. tega kah kita melihat junior2 menerima nasib seperti kita? ANDA LAH menentukan.

Dan KAM RABBANI gunakanlah masa yang ada untuk memningkatkan kualiti kepimpinan anda dan saya sentiasa menyokong anda demi ISLAM kerna ALLAH. ALLAH masih memberi peluang kepada anda. Renung dan muhasabah kembali.

~DRG NABILAH~
FAKULTAS KEDOKTERAN GIGI
UNIVERSITAS SUMATERA UTARA


.