bismillah

Tuesday, October 27, 2009

masa..



salam perjuangan. Agak lama juga saya tidak mengupdate blog. Bukan apa kadang-kala saya terpaksa mengejar masa yang amat singkat, kerja yang menekankan kehidupan seorang mahasiswa, program yang terpaksa dikendalikan, tugasan makalah yang perlu disiapkan segera. Sudah lama saya tidak keluar bersama sahabat FKG (fakultas kedokteran gigi), adanya alasan saya untuk menolak ajakan mereka. Tapi saya sedar kadang-kala tolakan saya memberi kesan kepada mereka. Akui itu memang salah saya. Tapi itu bukan kehendak saya, saya manusia biasa, saya bukan kepunyaan mereka seorang. Banyak kewajipan yang menuntut saya disini. Komitmen saya terhadap organisasi harus dilaksanakan. Kata-kata hasan al-banna menjadi penyejuk hati saya ketika saat orang lain tengah bergembira bercuti "kewajipan itu lebih banyak dari masa". Ya kewajipan itulah menjadi saya lebih tabah dari orang lain.

Kadang-kala saya merasakan diri saya sudah lain dari kehidupan matrik. Kata-kata sahabat saya ketika berjumpa dengan saya suatu ketika dahulu"agar sukar nak bergurau dengan nti la nie yer kuat betul tarbiyah orang sana". Geli hati saya mendengarnya "habis tak kan nak jadi macam budak-budak zaman matrik lak". Memang banyak saya dengar rungutan sebegitu, tapi sahabat kene tahu, bukan senang saya nak berada disini, bukan senang saya nak hadapinya. Saya pernah mengalami sindrom "down" suatu ketika. Agak lama saya mengambil waktu untuk pulih. syukran sesiapa yang ada disamping saya.

sudah lama saya tidak menelefon adik-adik, sahabat, parents. Saya tidak tahu kenapa dengan diri saya. Tapi terus terang saya katakan saya dalam proses muhasabah diri untuk memperbaiki diri saya. Saya nak temui jawapan setiap persoalan yang berlegar-legar di minda saya. Thats why saya selalu bersendirian dalam bilik. Saya tolak ajakan teman-teman untuk keluar bersama. semata-mata untuk pulihkan diri yang lemah ini. Mintak maaf banyak-banyak andai kata saya tidak menjawab telefon, membalas mesej dan tidak menjaga kebajikan adik-adik. jawapan saya untuk anda "saya hamba yang lemah dalam proses memulihkan diri, proses untuk menguatkan semangat saya". Kepada my sibling kakak mintak maaf jika tidak menelefon seperti yang di janjikan. Sahabat-sahabat yang memberi mesej pada saya, terima kasih kerna mengambil berat. Saya tidak mampu untuk membalasnya, tapi saya terharu sangat-sangat kerna mengingati diri yang kerdil ini.

Kadang-kala saya pernah menyesal belajar disini, saya nak berhenti!!. Mujurlah ALLAH memberi petunjuk pada saya. Kenapa saya dicampak disini. kenapa saya memilihnya. Kenapa saya keseorangan mengendalinya.Ya saya sudah dapat jawapannya.Itulah pilihan sebaik-baik pilihan yang saya pilih. Terus bangkit dari menyesali setiap perbuatan yang ditentukan. Yang pastinya "saya bukan kanak-kanak mujahadah islam". Saya nak seperti "zainab al-ghazali" berjuang tanpa mengenal erti takut. Tabah menghadapi seorang diri, berani menentang disaat nyawa diancam walau beliau seorang wanita. yupp. Seorang wanita yang tabah. Saya nak berhati seperti hati sang semut. Saya nak gagah seperti burung ababil.

So saya harap pada sahabat-sahabat, teguhkan pendirian anda, banyak topupkan ilmu, banyak hadirkan ke majlis ilmu walau sesibuk mana pun anda. Yang penting selalu muhasabah diri diwaktu malam . Qiam itulah senjata kita, solat taubat penyambung kasih sayang kita dengan ALLAH. Itulah saya nak kekalkan sepanjang hidup saya walau kehidupan saya disini penuh kesosialan. Saya harus hadapinya dengan kuat (cehh~~~). dan saya harap sangat-sangat saya still istiqamah dalam pekerjaan. Doakan saya disini.

saya teringat lirik nice dalam album teristimewa tiada dua. sungguh..saya amat insaf setelah mendengar lagu ini. cinta yang abadi. Sekali kita jatuh pasti kita akan mencari DIA yang satu. Saya pun tengah mencari cinta yang satu itu. Sama-sama kita doakan...

Di mana letaknya
Sebuah cinta yang sejati
Cuma sementara
Tiada yang abadi

Diriku tersisih
Menagih sebutir harapan
Selalu merintih
Namun tiada jawapan
Lalu ku beralih arah
Temui kasih tiada bandingan
Yang satu selamanya
Ya ALLAH….

Di mana hilang sebuah cinta sejati
Ku mencari kasih tulus suci
Ku bahgia KAU selalu menemani
Kala hatiku sunyi….

Ya…
Ya Rahman..
Ya Rabbi…Ya Allah
Ya Rabbi…Ya Allah
Ya Rabbi…Ya Allah
Ya Allah….


p/s : selamat menduduki peperiksaan pada semua sahabat . khas wish nie untuk adik tersyang kak cik, hidayah, abang dan adik. Teringat aku tentang panggilan dari rumah, adik xtenteram selagi aku tak menelefonnya. lucu sama kamu dik. hu3

p/s2: sanah helwa ila syazwan (mansurah), kak lang (uthm), dan ieda(intec uitm). dan yang tersayang (cehh..) ukhti hidayah..sanah helwa da 18 taun hidup..so matngkan lagi diri itu..muhasabah slalu..jgn slalu give up..jgn say no..xbley buatlah..takutlah..branikan diri anda..

No comments: