bismillah

Sunday, December 16, 2012

Sayonara jahiliyah

Alhamdulillah baru selesai daurah "SJ dan fikratunna" adik2 infiru. To say kepada Sayonara jahiliyah bukan sesuatu benda yang mudah. Perlukan mujahadah. Lebih2 orang yang membentangkan tajuk ni . Kadang-kadang fikir tentang diri betapa beratnya membawa tajuk ni dalam keadaan jahiliyah yang tebal seinchi. Moga Allah mempermudahkan urusan untuk berubah kepada yang lebih baik dan semoga Allah memberi kefahaman adik2 dalam daurah ni.

Jahiliyah dalam usrah

Bukan mudah ya menjadi seorang murobbi. Dahulu. Saya tak suka usrah kerana sering membincang pasal hati, pasal peranan kita sebab saya lebih berminat membincang pasal fiqh, syariah , siasah dan dll. Dulu saya pernah menjadikan murobbi saya terpinga2 dengan persoalan saya yang berkaitan dengan hukum2. Bila mana saya sekarang menjadi murobbi kepada adik2 yang sering menyoalkan benda ni, saya rasa macam annoying. Baru saya tahu perasaan murobbi saya tika itu. Bila mengenangkan hal itu, betapa jahiliyahnya saya masa tu. I need to change to be a good murobbi. A good mutorobbi. A good daie. 

“Apakah hukum jahiliah yang mereka kehendaki ? Dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi yang yakin?” (Al-Ma’idah : 50)

No comments: