Thursday, October 30, 2008

MASA....

salam perjuangan..semalan saya ym dengan kak mardiah..tidak ku lupa kata2 nyer..kata2 nasihat kata2 semangat..ALLAH memuliakn islam..barang siapa ynag memuliakn islam maka ALLAH akan muliaknnya..jadi sesiapa mahu mendapat kemulian n keredhaan ALLAH maka jangan lah mengeluh setiap pekerjaan yang melibatkn dakwah dan islam..saling muhasabah diri..betul juga..kadang 2 banyak juga yang saya kejar tapi xpernah related dengan dakwah atau islam..sebab 2 kadang2 saya rasa disisihkn..rasa keseorangan..hubungan saya ngan ALLAH makin regang..kadang2 saya salah kan keja yang xmendatang kan hasil..kerja bodoh ke??kerja dakwah adalah keja bodoh..biar betul??2 waktu kepala saya x siumaan..kepala tengah rusing..yelah seminggu ini saya memang busy..ngan report..ngan asigh..kadang kerja islam yang harus di siapkan taruk kat belakang..last2 minit kene buat kerja sorang2..nobody care..nobody help..2 lah tangguhkan lg kerja lg..kadang minggu ini memang xder masa..kadang2 teringin nak ada 36 jam sehari..cam nak kiamat jer..nauzubillah..amal xcukup lg nie..yelah tido hanya 4 jam..ngan lab lagi..dah ler kelas dari pukul7 sampai pukul4..balek dah pukul5..capek dong..susah gak nak cari kawan yang satu fikrah ngan kita..yang faham apa yang kita nak..rindu saat kat matrik..yelah semua saling membantu..xrase penat sangat..tapi sekarang semua kene depend diri sendiri...dah xde orang nak ingat kan..teringat kata2 abg taufik..semua sahabat yang dah masuk kampus akan teringat ukhwah kat matrik..sebb cabaran di kampus lagi mencabar..juz bergantung iman seseorang 2 sama ada lepas atau x cabaran 2..kadang2 macam xpercaya jerk kata2 abang taufik..tapi sekarang dah dapat rase kebahangan cabaran 2..

Tuesday, October 21, 2008

ukhwah sahabat..


PERSAHABATAN...??

Apa yang kita alami demi teman kadang-kadang melelahkandan menjengkelkan, tetapi itulah yang membuat persahabatanmempunyai nilai yang indah.Persahabatan sering di uji dengan beberapa cubaan, tetapipersahabatan sejati bisa mengatasi cobaan itu bahkantumbuh bersama karenanya... Persahabatan tidak terjalinsecara otomatis tetapi memerlukan proses yang panjangseperti besi menajamkan besi, demikianlah sahabatmenajamkan sahabatnya. Persahabatan diwarnai denganberbagai pengalaman suka dan duka, dihibur-disakiti,diperhatikan-dikecewakan, didengar-diabaikan,dibantu-ditolak, namun semua ini tidak pernah sengajadilakukan dengan tujuan kebencian.terigt mase kt m3x sesungguh nyer ukwah kami terlalu akrab..susah nk digambrkan..subhanaALLAH..tetibe terigt mase bln pose..iftor jamie bersame2..beli mknn same..smpi terpkse berjihad nak habiskan mknn..solat terawikh secr berjemaah xmiz lgsg..tp biler berada kt perantauan bley kire solt terawih bape kali..YA ALLAH disaat aku mermerlukn sahabat KAU uji ak dengn byk dugaan..tp ALHAMDULILLAH byk sahbt take care pd insan yg lemah nie..rindu pd sahabat terlalu mengamit sanubari..biler dh berjauhn br ku tahu sahabat2 kt m3x sush nk dicari..bak kater wana dimana ku mahu mencari pengganti myfam..sungguh ya ALLAH terlalu rindu kan sahabt2 smpi terbw ke mimpi.. (poyo nyer)

Sunday, October 19, 2008

dakwah??


beruntung sggh kita jadi umat nabi MUHAMMAD..kadang2 rase diri kerdil sgt nk di bnding ngan para sahabt2 nabi kiter..mereka klu berdakwah masyaALLAH..sehgga korbn kn diri fmali n harta..tapi kalau direngkn sanggup kew kiter wat cam 2...kalau ada semangat juang yg tggi x dinafikn mampu wat sumer 2..tp yg pntg slalu muhasabah diri..der satu blog yg sy bace mengatakn..kiter nie diciptakn utk meneruskn perjuangn or dakwah nabi..mengajak umat islm patuh n taat kepada ALLAH..kalau kiter renungkn blek naper ALLAH ciptakn alam semesta nie..adakah alam semesta nie diciptakn sebagi landasn ujian pd manusia...n manusia diciptakn tuk akirt kelak..brg siape yg mengetahui kenape mereka di cipta maka akn sukses di dunia n akhrt..n sbalik nyer brg siapa xtaw naper kiter dijadikn maka akn dapt kegalalan dr sejute kegagaln..mr same2 kiter renung kembali..wahhualm..

Sebagaimana firman-Nya :
“ Kalian adalah sebaik-baiknya umat yang di lahirkan untuk manusia, kalian menyeru ( berbuat ) kebaikan dan mencegah dari kemungkaran dan kalian beriman kepada Allah swt.”

Ertinya kita adalah umat terbaik dan akan tetap menjadi umat terbaik mana kala ada ada 3 hal dari diri kita : menyeru ( berbuat ) kebaikan, mencegah dari kemungkaran dan beriman kepada Allah swt. Tapi mana kala 3 hal ini tidak ada dalam diri kita maka kehancuran dan kehinaan yang akan terjadi.
Kalau kita lihat di dalam alqur’an hanya beberapa ayat saja yang berkenaan dengan ibadah ( shalat, zakat , puasa dst ) tapi ayat-ayat yang membahas tentang dakwah ( menyeru berbuat kebaikan dan mencegah kemungkaran ) begitu banyaknya.

Banyak ayat yang menceritakan dakwah para nabi terhadap kaumnya dan bagaimana para nabi mendapatkan kesulitan dalam berdakwah, bahkan di dalam alqur’an juga di ceritakan dakwah para binatang ( burung hud-hud dan semut pada jaman Nabi Sulaiman as ) intinya hampir keseluruhan isi alqur’an berisikan tentang dakwah dan bagaimana dakwah itu di buat.

Dakwah adalah mutiara di awal zaman dan akan tetap menjadi mutiara di akhir zaman. Allah swt utus 124.000 Anbiya sejak Nabi Adam as sampai Nabi Muhammad saw hanya untuk dakwah, mereka menghabiskan waktu dan fikirnya agar bagaimana setiap hati manusia kenal dan taat kepada Allah swt.

Membentuk hati manusia merupakan hal yang sangat penting, agar sifat-sifat mulia masuk pada setiap diri manusia. Apabila sifat-sifat yang mulia ini masuk ke dalam diri manusia, mereka akan taat pada perintah Allah swt, dan akan meninggalkan seluruh larangan Allah swt. Namun kebalikannya jika hati tidak punya sifat-sifat mulia, manusia akan menjadi lebih “buas” daripada binatang.

Dahulu di kota Makkah kaum jahiliyah sangatlah buruk akhlaknya. Ditengah-tengah kejahilan kafir Quraisy, Nabi Muhammad saw dilahirkan. Sejak ia lahir sampai berusia 40 tahun tidak ada dakwah sehingga orang-orang kafir Quraisy belum berubah. Setelah berumur 40 tahun beliau diangkat menjadi Nabi. Sekembalinya dari Gua Hira , Nabi saw mulai berdakwah di kota Mekkah.

Lelaki pertama yang menerima dakwah beliau adalah Abu Bakar Shiddiq ra., Wanita yang pertama mengakui kerasulan Muhammad saw adalah istri beliau Khadijah r.ha. dan pemuda yang masuk Islam adalah Ali bin Abi Thalib.

Dengan berbagai pengorbanan , rintangan dan tantangan serta pikir, risau dan gerak Rasulullah saw dan para sahabat memulai dakwah ini. Mereka yakin dengan janji-janji Allah, menyandarkan hanya kepada Allah atas setiap permasalahan hidup. Yang pada akhirnya penduduk Mekkah dan Madina tumpah ruah masuk Islam. Suasana dan keadaan tanah Hijaz Jajirah Arab berubah menjadi sumber hidayah ke seluruh alam.

Kita lihat Bani Israil, mereka anak cucu Nabi yang berpusat di Mesir. Mereka keturunan para Nabi, tapi karena meninggalkan dakwah maka Allah swt hinakan mereka.

Kesimpulannya, jika dakwah dibuat maka akan lahir dari rahim-rahim wanita kafir para pejuang agama ( para sahabat nabi ), tapi apa bila dakwah ditinggalkan maka akan lahir dari rumah-rumah orang Islam para penentang agama.


Friday, October 17, 2008

last paper.....

hari ini exam paling last sekali..alhamdulillah..dapat menghabeskn exam dalam mase 2 miggu dengan atie yg tenang..semalam agak susah cikit ler..pizik n imt..so far dalam sejarah xpernah saya jawab soklan yang cam len ckit..kuar einsten ler..yang xder dalam my note..fuhh....memosah nak pk jawapan..most importmt saya juz tawkl jerk...2 yang penting..bz ngan exam bz ngan meetg lagi..tp saya xnk jdkn kebizian sebagi medan penghalang tuk saya smpikn dakwah kt orang len..blaja no 1 tp dakwah bkn no 2..bak kater wana ltk ler dakwh 2 kt sumer no..last day bacer buku bahtera penyelamt..banyak yg menginsafkn diri..firstly..dalam nak berdakwah banyak halangan..org mukmin yang dengki pada kiter..terigat citer habil n qabil..walau sesama adek bradik pown hasad dengki manusia xbley dipisahkn..hanye iman n takwa yg mampu mengatasi nyer..sebab iblis nie dah janji pada pencipte nyer..bahawa die akan sesat kan umat islam sampai akhir zaman..sedangkn iblis nie pown tunaikn jnji dorang 2 kat ALLAH kiter yg sebgi manusia byk berjnji..tp sume 2 pernh kew ditepati..adkh kiter nie lebey teruk dr iblis???tepuk dada tanyer iman..tanye blek pd diri..dalam dunia yg seba IT nie..kiter still lg kew dalam fikrh smule jadi..emm..sush nk kompem..muhasabah blek diri kiter..tp seburuk2 kiter pown umat nabi muhammad iai2 kiter sndiri..so beruntung ler kiter jadi umat nabi MUHHAMMAD S.AW.W..rindu nyer pd baginda...aisey der meetg ler..t smbg blek..salam alaika...

Tuesday, October 14, 2008

PUASA ENAM DI BULAN SYAWAL


Salah satu dari pintu-pintu kebaikan adalah melakukan puasa-puasa sunnah. Sebagaimana yang disabdakan Rosululloh Shollallohu ‘alaihi wa sallam: “Maukah aku tunjukkan padamu pintu-pintu kebaikan?; Puasa adalah perisai, …” (Hadits hasan shohih, riwayat Tirmidzi). Puasa dalam hadits ini merupakan perisai bagi seorang muslim baik di dunia maupun di akhirat. Di dunia, puasa adalah perisai dari perbuatan-perbuatan maksiat, sedangkan di akhirat nanti adalah perisai dari api neraka. Dalam sebuah hadits Qudsi disebutkan, “Dan senantiasa hamba-Ku mendekatkan diri kepadaKu dengan amalan-amalan sunnah sehingga Aku mencintainya.” (HR. Bukhori: 6502)

Puasa Seperti Setahun Penuh

Salah satu puasa yang dianjurkan/disunnahkan setelah berpuasa di bulan Romadhon adalah puasa enam hari di bulan Syawal. Puasa ini mempunyai keutamaan yang sangat istimewa. Dari Abu Ayyub Al Anshori, Rosululloh bersabda, “Barangsiapa yang berpuasa Romadhon kemudian berpuasa enam hari di bulan Syawal, maka dia seperti berpuasa setahun penuh.” (HR. Muslim no. 1164). Dari Tsauban, Rosululloh Shollallohu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Barangsiapa berpuasa enam hari setelah hari raya Iedul Fitri, maka seperti berpuasa setahun penuh. Barangsiapa berbuat satu kebaikan, maka baginya sepuluh lipatnya.” (HR. Ibnu Majah dan dishohihkan oleh Al Albani dalam Irwa’ul Gholil). Imam Nawawi rohimahulloh mengatakan dalam Syarh Shohih Muslim 8/138, “Dalam hadits ini terdapat dalil yang jelas bagi madzhab Syafi’i, Ahmad, Dawud beserta ulama yang sependapat dengannya yaitu puasa enam hari di bulan Syawal adalah suatu hal yang dianjurkan.”

Dilakukan Setelah Iedul Fithri

Puasa Syawal dilakukan setelah Iedul Fithri, tidak boleh dilakukan di hari raya Iedul Fithri. Hal ini berdasarkan larangan Rosululloh Shollallohu ‘alaihi wa sallam yang diriwayatkan dari Umar bin Khothob, beliau berkata, “Ini adalah dua hari raya yang Rosululloh melarang berpuasa di hari tersebut: Hari raya Iedul Fithri setelah kalian berpuasa dan hari lainnya tatkala kalian makan daging korban kalian (Iedul Adha).” (Muttafaq ‘alaih)

Apakah Harus Berurutan ?

Imam Nawawi rohimahulloh menjawab dalam Syarh Shohih Muslim 8/328: “Afdholnya (lebih utama) adalah berpuasa enam hari berturut-turut langsung setelah Iedul Fithri. Namun jika ada orang yang berpuasa Syawal dengan tidak berturut-turut atau berpuasa di akhir-akhir bulan, maka dia masih mendapatkan keuatamaan puasa Syawal berdasarkan konteks hadits ini”. Inilah pendapat yang benar. Jadi, boleh berpuasa secara berturut-turut atau tidak, baik di awal, di tengah, maupun di akhir bulan Syawal. Sekalipun yang lebih utama adalah bersegera melakukannya berdasarkan dalil-dalil yang berisi tentang anjuran bersegera dalam beramal sholih. Sebagaimana Allah berfirman, “Maka berlomba-lombalah dalam kebaikan.” (Al Maidah: 48). Dan juga dalam hadits tersebut terdapat lafadz ba’da fithri (setelah hari raya Iedul Fithri), yang menunjukkan selang waktu yang tidak lama.

Mendahulukan Puasa Qodho’

Apabila seseorang mempunyai tanggungan puasa (qodho’) sedangkan ia ingin berpuasa Syawal juga, manakah yang didahulukan? Pendapat yang benar adalah mendahulukan puasa qodho’. Sebab mendahulukan sesuatu yang wajib daripada sunnah itu lebih melepaskan diri dari beban kewajiban. Ibnu Rojab rohimahulloh berkata dalam Lathiiful Ma’arif, “Barangsiapa yang mempunyai tanggungan puasa Romadhon, hendaklah ia mendahulukan qodho’nya terlebih dahulu karena hal tersebut lebih melepaskan dirinya dari beban kewajiban dan hal itu (qodho’) lebih baik daripada puasa sunnah Syawal”. Pendapat ini juga disetujui oleh Syaikh Muhammad bin Sholih Al Utsaimin dalam Syarh Mumthi’. Pendapat ini sesuai dengan makna eksplisit hadits Abu Ayyub di atas.

Semoga kebahagiaan selalu mengiringi orang-orang yang menghidupkan sunnah Nabi Muhammad Shollallohu ‘alaihi wa sallam. Wallohu a’lam bish showab.

exam kt usu....

rie nie exam bio..so far so gud..xdey la sush sgtxsia2 stay up smpi pg..dh ler indian 2 wat bisng tyme i nk stadi..sabar jerk..dugaan g..xper wt muhasabh diri..dosen kt cinie sume okey aja..seb bek xduk seblh reza klu x mst abes dorg copy my paper..rie nie p.sir n k.ning dtg medan..flight pg rase nyer..bowink tul pas exam..xder bnde nk wat..per g dok kt cc jerk keje..wet x msuk g..terpkse jimt..rie nie nk arrange prog naqib..hope berjy ler..xsabr nk tgk hasil nyer..ya ALLAH mudhn2n KAU perkennkn doaku..ameen rabbal alamin..k.nis is coming..c u later..