Sunday, December 20, 2009

Cuti yang menghiburkan

....

salam ukhwah. Lama sungguh saya tidak mengupdate blog. Exam barangkali menyebabkan saya sibuk sehingga tiada waktu untuk mengemas kini blog saya. Kini saya sudah berada dimalaysia, tanah air yang tercinta selepas berakhirnya paper pathalogy anatomy yang agak mencabar otak saya untuk memikirnya. Sudah 3hari saya berada dirumah namun tidak pernah terasa sunyi walau seminit kerna keriuhan keluarga serta sepupu sepapatku memeriahkan lagi rumahku yang diibarat "pondok panas" tambahan pula diserikan lagi dengan kepulangan pak cik dari mekah. Asyik mendengar serta kagum dengan kehebatan ALLAH setelah mendengar tazkirah daripada mereka di surau hikmah,kerinduan saya pada makkatul mukarramah bertambah meluap-luap dan kalau diizin dengan ALLAH hari ini juga saya pergi namun apakah daya mungkin rezeki tidak berpihak pada saya.

18 disember saya pulang dengan menaiki pesawat AK451 menuju ke LCCT kuala lumpur. Kerisauan saya tentang exam makin pudar gara2 ditenggelami air mata kegembiraan . Alhamdulillah saya tiba pada jam 10.oo pagi dan dijemput oleh ukhti hidayah. Peristiwa yang amat berharga ketika itu dan tidak mungkin saya lupakan. Sila klik blog ukhti saya untuk inforamsi lanjut. Kerna ketika itu mak dan abah tidak dapat mengambil kami kerna sibuk menguruskan majlis MAAL HIJRAH di masjid kampung sempang.

19 disember seawal 6.30 pagi ukhti2 ku sudah bersiap2 untuk beriadah usai menunaikan solat subuh. MasyaALLAH kesungguhan mereka dan istiqamahnya mereka untuk menjaga "kesehatan" menarik minatku untuk menyertai. Walau jauh perjalanan namun mereka berpuas hati kerna "penyakit obesiti" dalam badan hampir tiada. Perjalanan ku tidak sia2 kerna "tazkirah"mengiringi kami. Seperti biasa POLITIK menjadi tajuk perbualan kami gara2 peristiwa "jaya jusco" yang terbesar dimalaysia meletup dimelaka. Mana tidaknya hasil pembangunan itu tidak berkat~mak dik said~.

Tanah jaya jusco adalah tanah dirampas. Bayangkan tanah yang dirampas dari rakyat melaka yang serba daif dengan alasan tidak membayar cukai amatlah tidak logik . Jika dirampas pun mereka mendapat pampasan 5rggt sekaki sedangkan harga mengikut pasaran 100rggt sekaki. Adilkah namanya?. Fikirlah. Untung broker "pak ali" ya dan derita tuan tanah tidak terfikirnya.Hak rakyat dizalimi dan diceroboh. Tidak hairan kalau bencana itu mungkin do rakyat yang dizaliminya.


“Wahai kaum Muslimin, ingatlah bahawasanya darah dan harta benda kalian adalah terjamin dan dilindungi (iaitu tidak boleh dicerobohi atau dirampas begitu sahaja tanpa alasan dan sebab) sehingga kamu bertemu dengan Allah..” ~ketika khutbahtul wida yang disampaikan Rasulullah~


Perkara yang sama diulangi dalam Hadis riwayat Muslim di mana Rasulullah bersabda,
“Darah, harta dan kehormatan setiap Muslim adalah haram (ia itu untuk dicerobohi atau dirampas) ke atas Muslim yang lain.

Cukuplah saya menbahaskannya. JOm lihat mereka beriadah



sifu kami..warm up dulu sebelum lari

geleng2...bek2 terseliuh



1 2 mula..

21-0..kui2...saya menang


Pagi beriadah. Kesehatan dah baik. Iman pun kene la baik. Seimbangkanlah ya .Jom topup ilmu kat majlis sempena maal hijrah. Sempena tahun baru azam pun kene ada juga. AZAM. he2.. Buat masa sekarang azam maal hijrah belum ada. Bukan apa azam sem 3 pun banyak belum saya laksanakan. Takut azam ini pun hanya sekadar nama tetapi perlaksanaan tidak ada. Lebih baik tidak ada azam tapi laksanakan azam yang lepas dari ada azam tapi tidak melaksanakannya.

Usai solat maghrib di surau, terus menemani ukhti ke majlis. Walau memang tidak ada niat untuk pergi tambahan penat balik pun tak hilang lagi, demi ilmu pergilah. Ilmu kalau orang nak tak ada alasan dah. (terasa lak). Pergi niat kerna ALLAH bukan sebab niat nak teman orang. Bila tyme kat masjid, yang penuh baris depan, yang penuh kat masjid adalah ORANG TUA. Boleh kira dengan jari berapa kerat orang muda pergi masjid. Mana tak nya yang uruskan majlis ini pun orang tua, orang muda nya mana?? Tak kan tak larat kot. Kejar dunia cintan mungkin. Yela sekarang nie kan tyme orang kahwen. Sibuk barangkali. HUSNU DZON dong.

Duduk la dengan makcik2. Ramahnya mak cik2 ni. So saya pun kene la ramah seket walau hampir setahun lebih tidak menjejaki kaki ke masjid. Ramah pun bertempat seket mak cik. Islam memang suka orang berbudi bahasa lebih2 bila tyme majlis macam ni. Sangat digalakkan. Tapi mak cik ada batasnya, bila tyme orang azan alangkah eloknya mak cik istighfar, doa ampunkan dosa, bukan nak tunjuk siapa yang lebih ramah. Tiada piala disediakan mak cik2 sekalian. Moga ALLAH merahmati dan memberkati kamu. Rahmah pun ada batas nyer cik, jangan over sangat. Nnati teranyam lak ketupat. Sekadar muhasabah untuk saya juga cik. Betapa kerdilnya diri dan betapa hinanya saya cik, sebab saya pun tak termampu nak tegur direk dengan mak cik. YA ALLAH ampunilah dosa2ku. Cik jangan cakap saya fatwa haram cakap dalam masjid tapi lebih elok kan kita gunakan keramahan tu pada tempat yang elok. Tak salah kalau bercakap malah tiada dalil yang mengatakan haram.

Nabi s.a.w. tidak bangun dari tempat solat fajarnya sehinggalah naiknya matahari, apabila matahari naik Nabipun bangun, dan mereka bercakap-cakap perihal jahiliyyah lalu mereka ketawa dan Nabi pun tersenyum.. (Muslim)


Hati sejuk bila saya solat berjemaah dengan cik. Sejuk cik. SERIUS. Sebab jarang saya dapat berjemaah dengan orang kampung. Sangat jarang. Jadi saya ambil lah peluang keemasan ini untuk berjemaah dengan mak cik2 sekalian. Tapi cik, alangkah bagusnya kalau mak cik rapatkan saf2 antara muslimah. Biarlah kita dapat rasa ukhwah bersama. Bukan selalu kita buat macam tu cik. Majlis nie pun setahun sekali. Saya janggal sangat kalau ada ruang antara kita yang boleh memuatkan seorang muslimat. AMAT JANGGAL. Sama seperti saya solat seorang cik.

Saya musykil dengan situasi itu . Amat janggal. " Mak kenapa tak tegur mereka tu. X terangkan ke adab2 berjemaah?", kata saya pada mak yang merupakan bilal. "Susah nak tegur mereka, yelah orang kampung nie da lama buat cam 2, kalau nak buat perubahan ambil masa sedikit. Bab bercakap2 dalam masjid 2 seolah2 da jadi "tabiat". Susah nak ubah. Banyak kalu da bagi ceramah", kata mak. Macam kenduri juga. Orang kampungkan suka pergi kenduri, tolong menolong2, tapi kalau ada majlis tazkirah susah seket nak mai. Sebab tu kalau ada tazkirah kat surau kene ada masak2. MEMANG pun. Tidak hairan kalau masak 5 jam tapi tazkirahnya 1 jam. Tapi lagi bagus kalau tidak ada langsung. Tabiat orang kampung memang susah nak ubah. Dimanakah anak2 muda yang kononnya sanggup berjuang ketika di universiti, tapi tyme balik juangkan masa tidur. Thats why tiada perubahan pada orang kampung. Sebab pelapis pun entah ke mana pergi. Hairan la sama orang yang mengaku dia seorang pendaie. Sibuk barangkali

Tapi bertambah lagi saya hairan, tyme pilihan raya, cukup ramai pemuda pemudi yang turun padang. Malah 24 jam sanggup tidak tidur. Malah siap bawa tilam dan bantal untuk tidur di surau. Berjuang dan berdakwah pada orang kampung tyme pilihan raya sahaja kah.?Tapi bila nak mengimarahkan masjid bayang2 pun tidak kelihatan. Bukan musim cuti sem ke sekarang?? sibukkah nda?? Adakah sebab penganjurnya?? Biarlah jawapan pada anda. Sebab 2 saya tidak hairan kalau pas masih tidak dapat terima oleh penduduk di sini. barangkali kita sendiri pun tidak mainkan peranan. Sekadar pandangan.

Peristiwa yang menarik dan penglaman selama 3 hari yang membuat saya sentiasa muhasabh diri. Terasa diri amat kerdil kalau nak dibandingkan sahabat2 saya. Rindu sama sahabat. InsyaALLAH masa yang ada kita akan berjumpa.



men game jerk keje..pukul 7 pagi dah terpacak depan umah sebb nak men game..klakar adep2 ku sekalian...

No comments: