Tuesday, April 6, 2010

pelajar malaysia di usu




ciri2 pelajar malaysia di universitas sumatera utara..

1. datang awal ke kelas 5 minit sebelum kelas bermula.baca doa belajar..niat ikhlas
2. bangun awal. Jangan subuh gajah. Kalau boleh solat tahajud setiap hari. Lepas solat tahajud stadi serba sedikit
3. tyme subuh. Hafal surah2 juzuk 30. Ambil keberkatan sebelum memulakan hari anda. Mathurat jangan lupa
4. jaga hubungan dengan ALLAH, hubungan house8, klas8. Caring house8 nda.Jaga hubungan dengan mereka kerna ALLAH. Buat usrah setiap minggu dengan house8 o clas8 nda.
5. Jangan mengumpat sahabat2 nda tanda ketidakpuas hatian nda. If tidak puas hati terus terang dan cari jalan penyelesaiannya. Jangan bertindak melulu.
6. solat diawal waktu, walau kuliah 24 jam jangan selalu tunda2 solat kecuali memang ada kelas
7. buat asighment seawal mungkin, jngan besok nak hntr baru hari ini cari info. Kerja grup sama2 buat. Bekerjasama paling peting
8. paling penting, program pkpmi dan badar harus join. Explore kan diri nda as student usu. Aktif berpersatuan. Selalu dtg usrah
9. Untuk mencari keberkatan dalam menuntut ilmu, carilah cinta ALLAH sebelum cinta manusia. "couple iz trouble maried iz better"
10. Jangan ponteng klas dan mesej kawan suruh sign absensi.
11. timba ilmu selain dr ilmu perubtan~ilmu mantik,ilmu balaghah, nahu saraf. Ilmu 2 kan luas. Baca buku ulama2
12. banyakkan sedekah. jangan berjoli habes duit2 mara n jpa. infakkan sedikit elaun nda. beli buku2 yang berfaedah. hindari dri budaya "culture shock" dan golongan sekuler
13. hadiri majlis ilmu. di medan banyak majlis ilmu. jangan pandang siapa yang anjurkan, pandang ilmunya. Ambil yang benar berlandskan al quran dan assunah
14. perjuangan kita disini bukan semata2 untuk mencari ilmu perubatan/pergigian but ilmu agama juga. Beruntung kita berada disini karena banyak ilmu2 dapat dicedok. Ulama2 disini bukan calang2 orang.
15. kurangkan tidur. berzikir bila ada kekosongan masa. moga ALLAH sentiasa memberi kelimpahan rahmat yang tidak terhingga

No comments: