Sunday, February 26, 2012

kalau diizinkan ALLAH



bismillah..

Kalau diizinkan ALLAH, saya mahu bermuhajadah dijalan DAKWAH sampai saya mati. Syahid. Itula impian saya. Bila saya melihat Zaid bin Harithah,Jaafar bin Abi talib, Bara' bin malik kecintaan mereka pada mati syahid sangat membakar semangat saya. Dan islam itu pasti akan tertegak juga suatu hari. Siapa yang menegakkan dan bila itu tidak menjadi persoalannya. Yang penting usaha kita sebagai orang yang menyaksikannya (syahadatul haq) dalam menyambung rantai peerjuangan Rasulullah. Dan saya suka ayat quran 2:143 bila membicara pasal syahadatul haq.

Saya tak ingat hadith mana yang menyentuh pasal kemenangan umat islam suatu hari nanti. "Islam itu akan menang diatas seluruh agama yang lain............"

Semua orang ingin bergitu . "Aku ingin dakwah sampai mati. Aku ingin menegakkan amar maaruf nahi mungkar". Dan saya pun pernah bermonolog dalam hati seperti itu"dan saya pun ingin juga seperti anda". Pernah saya lebih semangat suatu ketika dulu, saya ingin masyarakat rasa apa yang saya rasa. Saya ingin mereka rasa betapa besarnya tanggungjawab kita kepada umat. Namun semangat itu semakin pudar kalau tiada orang yang mengingati saya yang lemah dan tersangat rapuh. Ya. Tidak dinafikan, life seorang student sangat sibuk lebih2 budak dentist n medik. Dan itu sebenarnya alasan sahaja. Orang yang memberi banyak alasan adalah orang yang ingin melarikan diri dari keadaan. ~kalau hidup dengan alasan sangat annoying!~

Teingat saya tentang kisah Hasan Al Banna, beliau ada 8 kelompok usrah every week. Dan kelapan-lapan usrah every week berjalan. Dan beliau sangat komitmen. Dan saya yang ALLAH masih beri saya peluang dengan memberi amanah 2 kelompok usrah untuk saya handle. Namun.... saya gagal menunaikan amanah saya. Kejap timbul kejap tenggelam. ~macam kapal selam hahaha~

"ALLAH tidak membebani seseorang kecuali dengan kesanggupannya...." 2: 186 ~ni ayat yang sangat femes.

Sebenarnya kita sanggup. Lebih dari mampu. Cuma pegang ayat ni, saya masih ada kudrat untuk melaksanakan dakwah ini sampai ke titisan darah. Once ALLAH da bagi amanah sebagai murobbi, jalankan amanah dengan baik. Contoh, seorang atlhlete akan berlari sampai mana yang dia mampu. Dan sorang tu, berlari sampai penat, sorang lagi berhenti berlari sampai dahaga dan seorang lagi belari sampai pengsan. Dan 2 orang sahabat pun pelik. "eh ko kenapa lari sampai ko pengsan, kan da menyusahkan diri ko". Dan dia pun menjawab, "la tadi kan suruh lari sampai mana yang mampu. Itu sahaja kemampuan yang aku ada".

Buat sampai mana kita ada kudrat. Buat sampai bila kita rasa diri kita ni sudah buat yang terbaik dengan kemampuan yang kita ada. Dan setiap orang bila dah berada dalam jalan dakwah pasti ALLAH akan uji dengan mehnah. SUNNATULLAH!

"KAMI pasti menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buahan-buahan................" 2 :155

Dan once ALLAh da bagi ujian, anggaplah itu sebagai bahan pentarbiyahan dan hidayah untuk hambanya. Dan setkan dalam mind bahawa jalan dakwah ini sangat manis sebab ALLAH sudah membeli dari orang mukmin dari segi harta baik diri dengan harga tidak ternilai yaitu SYUGA tadabur 9 :111.

Tidak perlu risau even kita diuji baik dari sakitnya hati dengan mad'u kita, pening kepala dengan bagaimana nak handle mad'u kita, terpaksa bekorban uang tuk jalan ini. Tapi semua itu berbaloi kerna ALLAH sudah pun menyediakan syurga yang mengalir sungai-sungai dan mereka itu kekal didalamnya (tadabbur 9: 89). So ingat balik janji2 ALLAH insyaALLAH ikhlaskan hati, istiqamah kan diri. Moga kita tergolong dalam golongan yang diredhai ALLAH.


"ALLAH redha kepada mereka dan mereka pun redha dengan ALLAH.." 9:100 ( serius surah at-taubah ni banyak menginspirasi orang yang nak berdakwah sampai mati tapi hangat2 tahi ayam macam saya.)

dan ingatlah ALLAH mencampakkan kita dalam jalan ini dengan izinNYA. Sebab, DIA tahu kita mampu. Mampu sangatlah. So kita buat dengan hati yang ikhlas even saya pun pernah mengeluh itu ini. Tapi ALLAH tu maha mencintai hambaNYA, dia tidak biarkan saya keseorangan. Saya tidak ingat surah mana maksud dia macam ni "tiada siapa yang membiarkan hambanya bersendirian melainkan ALLAH".

Tambahan surah 29: 2 "apakah mereka mengira mereka akan dibiarkan sahaj setelah mengatakan kami beriman padahal mereka tidak diuji lagi".

Surah yang mengaitkan kenapa ALLAH campakkan kita dalam keadaan yang susah dan pernah hati terdetik "Ya ALLAH andai kau sayangkan aku, janganlah kau uji aku dengan ujian yang berat ini. Tadabur balik ayat 77:30 "kamu tidak mampu menempuh jalan itu dengan izin ALLAH. dan sungguh ALLAH itu lebih mengetahu dan bijaksana". So dari ayat itu, saya dapat simpulkan, ALLAH tahu kemampuan kita dan DIA sangat lah yakin kita dapat laluinya. Tapi terpulang kat kita nak harungi dengan keluhan atau ikhlas. So jawapan kat kita. Sebab setiap yang ditentukan untuk kita adalah yang terbaik yang ALLAH bagi untuk hambanya

Dan ingat, sesibuk mana kita sebagai student (lebih2 budak clinical), banyak tanggunjawab pada persatuan, sibuk dengan adik-adik tapi jangan lupa tuk review balik mutabaah harian kita. Baca quran, tahajud dan bla..bla.. Itu semua sebenanrya kekuatan kita. Bila hubungan ALLAH tak betul maka hubungan yang berkaitan dengan dakwah pun terganggu.



"kami tidak menurunkan ALQURAN kepadamu agar engkau menjadi susah" 20:2

p/s : Apa sebab tah asik bukak laman web air asia. BUANG tabiat.
p/s 2 : hepi belated besday our KS ukhti FAEZAH
p/s 3 : after solat jangan lupa doa tuk saudara kita di syria. Peduli sama UMMAT!
p/s 4 : saya mudah sensitip bila orang tegur kerja saya. Tapi benda ini la sebenarnya banyak muhasabahkan diri saya..:)
p/s 5 : tahniah akak2 yg da convo. kak dayah, kak intan, kak na, kak nina, kak hajar dll.. Bila da janji nk g orangnya convo, xkire panas ke ramai org tetap nak jumpe gak . haha.tenx kakak kerna memenuhi camera nda dgn gambar saya..


wif kak na..my beloved sis..mana ada kak na situ ada saya. even sape xkenal kak na..dorang akan ckp kak na nabilah..



besday faezah


sungguh jalan dakwah itu sangat susah, panjang dan lama

No comments: