bismillah

Wednesday, July 18, 2012

sayonara jahiliyah!

Alhamdulillah. Allah yg bersifat rahman yang masih lagi bagi peluang pada saya untuk merasa apa maknanya "kehidupan". Subhanallah pagi yang barakah ni saya realize satu benda yang saya tak expect benda ni akan jadi. Dan "peristiwa" itu menyebabkan saya makin matang melalui kehidupan.

Jujur saya kata. Saya mempunyai masa silam. Masa jahiliyah. Dan still benda ni sangat menghantui saya. Namun since "peristiwa" tu, saya gagah kembali untuk mengutip nikmat2 ALLAH yang saya abaikan dulu. Ya sangat sukar. Saya lalui tanpa sahabat dengan masalah2 yang saya x expect sekali gus bertimpa-timpa. Namun alhamdulillah, setakat ni saya tak pernah mempengaruhi orang disekeliling saya. Azam dalam hati "even problem itu besar sekali pun, jangan melibatkan orang disekeliling. JUST SMILE". Ya. Alhamdulillah saya dapat melalui even every night, every shalat, every tahajud, every doa, every bangun tidur saya merintih, saya mengadu dan saya menangis. Dan semua itu saya buat, hanya ALLAH. Jujur, semua benda yang saya lakukan hanya mahu mendapat petunjuk. Kenapa istikharah saya selama ni sukar untuk saya mengenal itu adalah jawapan dari ALLAH. Dan hati saya berkata "sumthing wrong wif my ibadah". Ya. Setiap kali saya berdoa, setiap kali saya berhajat, saya seolah-olah memaksa ALLAH mengikut apa yang saya suka. Bila saya renung kembali setiap apa yg telah saya lakukan "ALLAH betapa hinanya aku!..bila manusia yang xmempunyai ilmu, tidak mengetahui apa yang KAU telah ketahui, sungguh hamba ini tergolong dalam golongan jahil!". Dan syukur. ALLAH menegur saya secara halus. Dan memberi masa untuk saya berfikir.

So. Amatlah berterima kasih orang2 yang terlibat dalam peristiwa tu. Tak de orang yang harus dipersalahkan. Sejujurnya saya lah yang amat bersalah. Banyak pengajaran yang saya kutip dari situ. Dan sejak tu, saya banyak attend prog yang saya selalu miss bile balik mesia (ada je alasan xmasuk akal!). Dan momment yg sangat buat hati saya ingat ALLAH, bila  saya jumpa sahabat  matrik saya. Dan jujur bila tatap muka ntunna semua, saya rasa saya xlayak berada dalam lingkungan itu. Hebat mereka. Dan satu lagi anugerah yang ALLAH bagi kat saya, pertemuan dengan murabbi saya . Perancagan ALLAH sangat hebat!

terima kasih semua. Nisa melaka yang sentiasa follow up saya, ukhti2 BMW, ukhti KS, dan semua la yang terlibat. syukran..!

No comments: