bismillah

Wednesday, November 7, 2012

oh coass


Salam november. Sudah lama saya tidak menaip. Terlalu fokus pada facebook dan benda-benda yang harus diutamakan meyebabkan saya tiada mood nak jengah blog.

Genap 3 bulan saya menjalani co-ass (clinical). Penat usah dibicarakan. Allah sahaja yang mengetahui. Sampai kan kalau boleh saya nak ahad kerja. Ya saya sangat gelisah waktu ahad. Cepat-cepat la ahad berlalu. Sebab dalam kepala asyik memikirkan minreq (untuk lepas departemen). Ok now saya di departemen operative dentistry. Kerja tambal gigi. Before saya di OD saya di OM. Allah sahaja yang tahu dalam masa sebulan saya di OM boleh dikatakan saban hari saya menangis. Atas motor saya nangis sebab pasien. Banyak benda yang berlaku masa tu. Saya xnak hal co-ass effect kat rumah, effect kat usrah. Sebab itu sangat mempengaruh adik-adik, lingkungan, sahabat-sahabat. Ya. Mereka sangat caring once saya down. Sebab tu kalau boleh down tu biar Allah sahaja yang melihat. Dia yang bagi masalah kat kita dan seharusnya kita yang mintak kat Dia bagaimana nak solusikan masalah. Alhamdulillah. Sepanjang saya ditarbiyah dengan 3 aspek masalah yang utama, Allah ada je bagi saya jawapan melalui perantaraan. Tak pernah dipinggirkan saya. Dan sesangat alhamdulillah. Waktu saya tengah melalui proses tarbiyah tu, someone yang saya sangat sayang , menghulur tangan untuk saya gapai agar tidak tergelincir. So sweet kakak2 saya. Terima kasih kak ima,kak dayah dan kak bell. Sungguh ntunna sangat special buat saya. Insan inilah tyme ada kat medan, di bahu merekalah terdapat titisan air mata saya. Hahaha. Sangat memalukan bila pikirkan. Sumpah! Dan mereka hadir tanpa saya pinta. Terima kasih ya Allah. Setiap masalah sebenarnya ada jawapannya. Cuma biasa saat kita futur, emosi sangat memainkan peranan. Itu saya tidk nafikan.
Mak dan abah. Sangat supportive. Mereka kekuatan saya dan merekalah murabbi saya. Once saya tak dengar apa2 nasihat dari mereka saya akan hilang keberkatan dalam seminggu. Benar. Benda ni memang Allah uji. Ya. Saya sangat rapat dengan family saya. Sebab itu akan sumthing wrong dengan diri saya kalau hubungan family saya tetiba regang. Setakat ni alhamdulillah Allah bagi nikmat pada saya merasai kasih sayang keluarga. 

Bersangka baik

Ya saya mudah bersangka baik dengan orang. Bak kata murabbi saya. Boleh nak bersangka baik tapi jangan terlalu memberi sangka baik kat orang sampai kan once dia buat perangai kita akan fed up dan benda inilah akan memberi kebencian kita pada orang. Ya sepanjang 3 bulan saya coass. Saya belajar banyak benda. Emosi, ukhwah, sahabat, tarbiyah, masa. Semua itu sangat mengajar saya. Sungguh Allah maha terbaik dan akan memberi terbaik pada hambaNYA. Bukan senang ya saya nak adapt dengan lingkungan yang  majority laki2.  Bukan mudah. Tapi sangat membahgiakan saya berada di siklus itu. Allah meletakkan saya di siklus yang memang terbaik pada pandanganNYA. Ya benar.  Sampai kan kata-kata komting kat saya sebab dia tahu saya begini “nabilah, gak perlu risau berada dengan kami, tenang kok”. J
Saya sudah maafkan semua orang yang pernah mengguriskan hati saya dan mematahkan hati saya. Saya tidak pernah memintak Allah membalas benda yang sama, tapi saya sering berdoa agar hubungan antara saya dengan kalian baik. Ya saya tidak pernah simpan dalam hati. Jujur. Saya sukakan ukhwah, saya sangat suka bersahabat. Dan saya akan cuba buat yang terbaik untuk orang berada di sekeliling saya. Alhamdulillah. Setakat ni Allah masih pelihara saya. Teringat momment saya benar2 mengamuk dan emosi pagi2 dengan kawan siklus saya sebab masalah yang remeh diberatkan. Semua terdiam. Dan saya terus meminggirkan diri. Namun tak lama sebab last2 dorang akan mintak tolong saya apa2 hal so stat la adegan pujuk memujuk. Haha. Lucu! Serius. 

Dakwah dan usrah

Ya saya akui. Saya sangat lost benda ni. Kadang2 saya berada dalam jalan dakwah sebab adik2 usrah saya. Banyak benda yang berlaku. Bayangkan ahad sahaja masa yang ada. Itupun banyak program. Dengan kerja melambak2. Last2 saya buat tyme kat coass. Tak pernah buat kat rumah. Serabut dengan memikirkan masalah rumah dan sebagainya. (ikhlas xmuncul lagi tyme tu). Ok tutup.

p/s : saja untuk bercerita. Dan ini jawapan kenapa saya sering jatuh sakit.

No comments: