bismillah

Wednesday, November 14, 2012

Abah

Setiap orang mempunyai Hero
dan hero saya bukan calang2 orang
abah.
Itulah hero saya

orang cakap bila kita dekat dengan family kita
kita susah nak jatuh hati dengan orang lain bukan'
ya saya akui kebenarannya

penyabar, peramah, mudah tersenyum
itula abah saya
dalam arti kata yang lain
tidak sukar untuk mendekati insan ini
sekali dekat susah nak jauh
sebab abah sangat suka berukhwah dengan orang

satu yang saya respect
abah xpernah tinggal solat rawatibnya
sejak umur saya 6 tahun
even sibuk mana.
abah akan solat paling kejap 20 minit
sebab itu kalau waktu kecik2
kalau abah cakap abah nak solat dulu sebelum gerak
kami akan mengeluh
sebab akan amik masa yang lama
mungkin itulah yang mendidik jiwa abah yang sangat penyabar
sepanjang saya berkenal dengan orang
tiada yang dapat menandingi sabar abah
itu diakui oleh atuk dan nenek
sampaikan menantu kesayangan nenek adalah abah

abah
hero saya
bila saya marah dan emosi
saya kan telefon abah
dan cepat2 abah akan bercerita
untuk mendidik saya arti sabar
halus bukan cara abah
walau abah bukan pendidikan tinggi macam abah orang lain
tapi akhlak abah sangat tinggi
abah bukan berpangkat tinggi
tapi abah xkan membiarkan keluarganya rasa kekurangan
abah tiada harta macam abah kebanyakan orang
tapi harta abah adalah kami (ayat yang abah sering ucap)
abah mendidik kami arti susah

seorang abah yang tiada harta, pangkat, pendidikan
dapat melahirkan anak seorang engineer, 2 orang dokter, dan 2 orang accountant
dan semua anak2 nya mengikut tarbiyah
mungkin doa abah dan mak

ya saya sayang abah saya
sangat sayang family saya
jiwa dan hati masih cintakan mereka lebih dari segala2 nya kerna Allah
kerna mereka nadi saya yang Allah ciptakan

dan satu lagi
kami sangat rapat.
kalau ada event family
abah akan mintak saya balik
xkesah event kecil atau besar
itulah keakraban sebenar kami
terasa bila salah seorang dr famili Al-IM4N tiada

ps: Al-IM4N stand for al-abdul karim I-ibah M- muhammad 4N- nabihah,nurhidayah,nashihah,nabilah







No comments: