bismillah

Wednesday, February 27, 2013

Tershaklee

Bismillah. In the name of Allah, the most gracious and the most merciful.


Saya bukan nak promote shaklee suruh beli. Jangan salah faham. Sya bukan pengedar tapi hanya pengguna.  Saya nak share kelebihan vitamin C, vita lea (iron) dan B kompleks yang saya turut alami. Dah 3bulan kot saya konsumsi vitamin tu. Perubahan? Tak dela perubahan mendadak dari muka "ugly betty" ke muka Lisa Suriani. Nak cakap luar biasa tak delah sangat. Tapi ada la sedikit perubahan. :)

Dulu saya cepat penat. Masa tu saya kat departemen "dental public health". So kene keluar buat research, masuk pusat kesehatan masyarakat aka puskesmas  (kat malaysia nama poliklinik kampung mungkin). Dulu saya biasa keluar jam 7 balik hampir jam 4. Saya mudah penat. Saya mudah jatuh sakit sejak masuk co-ass. Dan sebulan tu ada la 4 kali saya demam. Dan bila saya demam, badan saya sangat resisten dengan obat2 pil. Demam malam, bila nak kerja (co-ass) saya menggigil. Dan saya tak boleh berdiri lebih dari 2 jam. Kalau tak saya pening. Pokoknya sejak masuk co-ass saya senang sakit. Mungkin depress.Haha. Tapi badan saya kalau makan obat demam sekali pun tak baik juga. Jadi tuk effect yang lebih cepat saya selalu suntik. Dan saya trauma dengan jarum walau selalu suntik orang. Hahaha

Bila saya story my situation kat sahabat saya cik tirea. Dia suggest saya shaklee. Teruja dan harap saya lebih kuat antibodi dari biasa. Ya memang ada perubahan. Saya tak demam. Malah saya boleh berdiri lebih dari 4 jam waktu treat patient. Dan bila balik saya tak penat sangat macam biasa. Dan kadang2 saya boleh stay up sampai jam2 pagi. Dan lebih sangat teruja. Bila saya pakai spect, saya mudah pening. Ingat power naik. So periksa la mata. Errr. Power saya turun. So saya jarang la pakai spek tapi kena beli spek baru dengan power yang baru. Isyhhhhhh. Duet keluar lagi T-T.

Oh ya lagi satu. Saya ni tekanan rendah. Hemoglobin kurang. Bila makan vita-lea. Tekanan back to normal. Tapi makan sebiji je. Tak suka makan dua biji sebab besar sangat dan malas. Saya ni jenis tak suka makan pil. Kalau boleh nak blender je vitamin tu. 

Tapi nak katakan. Banyak la manfaat saya dapat dari makan shaklee. Bila seminggu saya tak makan vitamin tu. Mula la jeragat saya naik. Kalau saya konsisten makan vitamin tu, tak pakai cleanser pun xpe. Sebab saya ni jenis yang suka tidur rumah kawan. So selalu tak bawa cleanser dan kalau nak cuci muka kena pakai yang "garnier" sahaja. Tapi tiba2 tertarik dengan enfuselle. Macam nak try. Tapi tunggu la ada duet. Bulan ni banyak pakai duet. Kalau cik tiera nak kasi free pun saya xsegan nak pulang malaysia semata2 nak ambil. Errr.

Perubahan tu sahabat2 saya kat rumah pun perasan. So sempat la promote tuk kebaikan dorang. Sebab dorang ni jenis yang suka study. So bila orang suka study medic ni, die pentingkan kesehatan. So kalau nak order boleh cari kat facebook dia " Athirah Ab Razak"

Kita dituntut menjaga kesehatan. Sehat itu nikmat. Badan yang kita pinjam ni pun satu amanah dari Allah. Maka jaga sebaik mungkin amanah Allah. 


Diriwayat kan oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Dua bentuk kenikmatan yang seringkali dilalaikan, yakni kesehatan dan waktu senggang.”

Sementara dalam Sunan Tirmidzi dan yang lainnya secara marfu’, bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :


Barangsiapa yang bangun pagi hari dalam keadaan sehat wal afiat tubuhnya, cukup sandang pangan pada hari itu, tak ubahnya ia mendapatkan seluruh dunia ini.”


Sementara masih dalam Sunan Tirmidzi juga secara marfu’ disebutkan dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, ”Kenikmatan pertama yang akan dimintai pertanggungjawaban dari seorang hamba di hari kiamat nanti adalah, ‘Bukankah telah menyehatkan tubuhmu? Bukankah kami telah memberikan padamu air yang sejuk?


Dalam musna Imam ahmad diriwayat secara marfu'. Bahwa Nabi Salallahualahi wassalam bersabda :


"mintalah kepada Allah keyakinan dan kesehatan karena seorang hamba tidak pernah diberikan kebaikan setelah keyakinan melebihi kesehatan.


:)

No comments: