bismillah

Sunday, December 28, 2008

SELAMAT TAHUN BARU DAN MAAL HIJRAH..



"tut..tut.."

kedengaran bunyi HP tanda mesej masuk..banyak nya mesej masuk.."selamat tahun baru dan maal hijrah moga tahun ini menjadi lembaran yang paling baik dari tahun2 lepas"..lorr patut lah banyak mesej masuk..sok tahun baru..apa2 pown selamat tahun baru dan salam maal hijrah pada semua sahabat n family...

"kak jangan lupa baca doa awal n akhir tahun..baca yassin sekali 3 kali taw.."..mesej yang dihantar oleh adik ana berkali2 dibaca..kenapa lak nak baca??dalam hadith tak der pown kata kene baca..hadith apa pakai??soalan yang terngiang2 difikiran..tambah plik pulak..
"kak mana doa awal tahun dan akhir tahun nak bacalah"..aik baru nak cari..ala baca jerk doa lain.."xsama lah kak kan doa 2 tahun baru nyer"..n bertambah plik ana lagi..xkan time maal hijrah baca doa 2 jerk..tapi bila ditransletkan balik doa 2..rupa2 nya doa harian..istimewa sangat ke doa 2 sampai doa 2 jadi pembuka tahun maal hijrah..ermm...bid'ah nie..


.

sebenarnya sahabatku boleh kalau nak pakai doa 2..tapi oleh kerana ada segelintir dari kita xfaham maksud doa 2..apasal lah baca doa tu..baca mathurat pun boleh..tapi jangan jadikan budaya..asal maal hijrah jerk baca yassin..baca doa tu..dah ler panjang..xafahm maksud..apa guna baca doa xfaham maksud..dah ler 3 kali baca yassin dan doa awal tahun tu..orang yang xpernah pegang alquran pun baca..bagus gak..ke arah kebaikan..tapi kalau boley jadikan "benda alah" nie sebagai amalan harian kita..kan senang..xpayah tunggu maal hijrah baru nak sibuk2 cari doa awal tahun..baru nak baca yassin..zaman sekarang pun plik..nabi xbuat kita buat..nabi buat lagi lak kita xbuat..terbalik dah dunia..boleh nak baca tapi jangan jadi budaya..doa itu memang digalakkan baca sebb tue kalau boleh doa tu dijadikan doa harian kita..bukan time maal hijrah jerk..

Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata:
"Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun."


cuma mungkin kita sambut maal hijrah nie tanda menyingkap sejarah penghijrahan nabi dari mekah ke madinah..perjalanan yang penuh onak duri..peristiwa yang perlu dihayati..kebajikan pun patut ditambah..


MUHARRAM

Muharam adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah)..before Rasulullah SAW berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi..hijrah Rasulullah SAW memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.

Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91)..sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.
.


P/S: sALAM maal hijrah dan tahun baru..moga tahun ini lebih baik dari tahun lepas..doa ku pada sahabat n family moga2 menjadi muttaqin yang tiap detik bibir basah dengan ASMA ilahi hati jernih mengagung ILAHI jiwa rindu bertemu RABBI..hidup mati dalam MAHABBATULLAH..salam maal hijrah 1430 H..

No comments: