Friday, December 5, 2008

ukhwah..


terdengar suara2 hati yang mendayu2..dimanakah suara itu datang..seluruh genap ku mencari2 suara itu..sudah lama ku tidak mendengar doa2 itu..aku buntu..adakah suara hati aku..i need ukhwah..

"Ya Allah, Engkau mengetahui bahwa hati-hati kami ini telah berkumpul di tempat ini karena mengasihi-MU; bertemu untuk memenuhi perintah-Mu; bersatu untuk memikul beban da'wah-Mu. Hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariat-Mu. Maka eratkanlah ya Allah atas ikatannya, dan kekalkanlah kemesraan di antara hati-hati ini. Tunjukkan kepada hati-hati ini akan jalan-Mu yang haq. Penuhkan hati ini dengan cahaya Rabbani-Mu yang tidak kunjung padam. Lapangkan hati ini dengan limpahan iman dan keindahan tawakkal kepada-Mu. Hidupkan hati ini dengan ma'rifat tentang-Mu. Dan jika Engkau mentakdirkan mati, maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-MU. Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. "

tidak seindah yang ku bayangkan..tidak semewah yang ku dapat..cukuplah apa yang ana alami sepanjang kehidupan seorang hamba ALLAH yang bergelar pejuang..kepenatan??istilah yang cukup terngiang2 di sudut hatiku..apakah ana seorang yang mudah give up??emotional?? dengarlah wahai manusia yang bergelar pendaie..itu bukan ciri seorang pendaie..itu pengecut namanya..ingatlah kehidupan seorang pendaie mengharungi onak duri ranjau kehidupan boleh dikatakan saban hari..saban hari mencari jalan penyelesaian..bukan keseorangan mencarinya..mencari bersama2 sahabat satu perkara yang menjadi kewajipan dalam kehidupan berjemaah..kini..istilah ketabahan harus dipraktikan..seorang diri mencari akar tunjang permasalahan..satu tarbiyah dari ALLAH yang cukup mahal harganya..mujurlah ukhwah yang ku bina disini banyak mengajar erti kehidupan pada diriku..kehidupan yang sukar ditafsirkan dan dibayangkan..umpama air terjun yang mengalir jika dicampak dengan batu sekalipun air itu akan terus mengalir dan mengalir..ya..itulah yang ku inginkan..sifat air yang begitu flexible pada semua waqi'..aku harus tabah itulah bisikan hati naluriku..

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

"لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه مايحب لنفسه"

(رواه البخارى)

Maksudnya:

“Tidak beriman (sempurna) seseorang kamu,sehingga dia kasihkan (sesuatu) kepada saudaranya apa yang dia kasihkan untuk dirinya sendiri.”


p/s: syukran ila azi dan syazwani kerna selalu menyelami permasalahan ana..thanks a lot..i luv u all..moga ukhwah yang dibina akan terus disemarakkan..

MANTAPNYA UKHWAH..

today is birthday aisyah..so ingat nak wish malam ni..tapi apakah daya ana juga seorang manusia yang mengenal erti kepenatan..sori ek wani sebab korang sanggup tunggu aku habis meeting..last2 x pergi langsung ke rumah aisyah..jiwaku diselubungi rasa bersalah..3 kali janji2 ku bersama sahabat tidak ditunaikan akibat kesibukan sebagai seorang pelaksana amanah..mujurlah mereka memahami..dibahu merekalah tempat ku menumpang ukhwah..merekalah sebahagian hidupku..to aisyah sanah helwaku ucapkan..sori la ek..dah rancang nak wat suprise..kami yang merancang ALLAH yang menentukan..ya ALLAH sungguh rasa bersalah yang teramat2 sangat sentiasa memburu aku..maaf ya korang...



~posted by diri yang hina~

2 comments:

arnamee said...

Salam ziarah.
Salam ukhwah..

=)

qamarunnajmi said...

taffadal ya arnamee dan salam ukhwah juga..
rajin2 lah tengok blog ana ya