Thursday, November 26, 2009

gosip


"pujalah artis2 korang..pujalah lagu2 mereka..ntah apa2 maksud la" ujar aku dalam hati setelah mendengar perbincangan mereka tentang hiburan. Jangan cop ana anti hiburan lak. Mazhab mana la kau pakai nabilah oii yang mengharamkan hiburan. YUPP. xboley ke kalau ana mengharamkannya kalau dah perangai korang cam dah xbetul. Agungkanlah mereka tu.

Terus terang la xpernah seorang pun yang ana jumpa yang tidak pernah cakap pasal artis baik tudung labuh maupun tudung ala2 "bienda". Muhasabah diri sebenarnya. Diri pun bukan baik sangat tapi rasa nya kalau cakap bab pasal artis memang fail. Stakat kenal siti nurhaliza kenal la lagi. Ana tak kisah kalau berbicara bait2 puisi maupun lirik nasyid, faedah gak la kalau difikirkan. Ini tidak duduk berkumpulan bicara pasal artis, bergosip sana sini, lagu apa yang main kat radio, tentang fesyen terkini lagi2 ikut2 lah orang barat. ISYH.. Naik pening pikir nya. Nie la orang melayu mudah layu. Maaf katakan. nak tanya. Berapa kerat artis melayu dapat baca quran dengan lancar? Berapa kerat artis melayu yang dah khtam quran? Ada x mereka mempunyai sijil agama? Nak jadi mereka ikon konon. Pirahhh. Xlayak la. Itz ok kalau lirik mereka ada unsur nasehat. lagi digalakkan kalau ada lgu berunsur keagamaan.Tapi kalau lagu cam ala barat2, xder unsur agama , xder unsur moral pe kejadah hafal lagu cam 2. Pas 2 menjerit2 dalam bilik menganggu orang lain.

Bukan nak kritik "korang". Tapi sedarlah wahai sahabat2 yang ku kasihi, hiburan xbawa ke syurga. Lagi bagus kalau korang beli album nasyid , perhtikan lirik meraka lagi faedah. At least dapat muhasabah diri. Ok kalau nak dengar lagu yang xbermanfaat tuk release tensen, dimaafkan tapi janji jangan bawa sampai ke dunia luar. Ini tak.. Kumpul ramai2 gosip sana sini. Cukup ku rimas keadaan begini. Kalau time cam nie. Angkat kaki kanan blah. Naik atas baca buku lagi bagus. Dunia tanpa hiburan sukar ku tafsir. Memang benar kata2 sahabat "nak kurangkan hiburan memang xboleh sebab hiburan 2 da jadi makan minum anak orang melayu macam mana mereka nak terima islam jika budaya hindunisme meraka anuti". Islam tak menyusahkn kengkawan. Hiburan itu dibenarkan tapi biarlah memadai sahaja. ini tidak hiburan dijadikan ketuhanan ,dunia lupa apatah lagi akhirat.


'Sesungguhnya beruntunglah orang-orang Mukmin. Yaitu, orang-orang yang khusyuk dalam shalatnya. Dan orang-orang yang meninggalkan perbuatan sia-sia.'' (QS Almukminun [23]: 1-3).


ayat di atas. Try tafsirkan. Beruntungkan orang muslim. ops bukan muslim but mukmin.Cukup tertarik dengan ayat "meninggalkan perbuatan sia-sia". Orang muslim tak semestinya orang mukmin. dan orang mukmin mesti orang muslim. Sebab orang mukmin tinggalkan perbuatan sia-sia. Orang melayu? orang melayu mestikah orang islam? dan orang islam adalah orang mukmin? Ana tinggalkan persoalan pada "korang". Bergosip pasal artis dan berbicara pasal hiburan yang tiada kaitan adakah ia termasuk dengan perbuatan sia-sia. PIKIRKANLAH anda...!!

Jangan kata ana haramkan hiburan. I said no!! hiburan itu dibolehkan tapi biarlah pada tempatnya. Hiburan at least ada lah sedikit moral n value nya. Tak kesah lah lagu apa2 . Ini tidak anda ikuti lah gosip yang ada kat dalam tv . GOSIP sahaja yang anda tahu. Tahukah anda perangai demikian melahirkan generasi baru yaitu bakal pemimpin yang berakal pendek.


10 perkara termasuk perbuatan sia-sia

Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadis yang terkemuka, menyatakan bahawa ada sepuluh hal yang termasuk dalam kategori sia-sia, iaitu:-

1.Laki-laki atau wanita yang berdoa untuk dirinya sendiri, tapi tidak dimohonkannya doa untuk ibu-bapanya sendiri dan kaum Muslimin.

2.Orang yang kerapkali membaca Al Quran, tapi tidak membaca secara tertib sampai seratus ayat tiap-tiap hari.

3.Laki-laki yang masuk ke dalam masjid, kemudian ia keluar kembali dari masjid itu tanpa mengerjakan shalat tahiyatul-masjid.

4.Orang-orang yang melewati tanah perkuburan, tapi tidak mengucapkan salam kepada penghuni-penghuni kubur dan tidak mendoakan untuk keselamatan arwah-arwah mereka.

5.Laki-laki yang masuk pada hari Jumaat ke suatu kota, kemudian ia keluar lagi dari kota itu tanpa mengerjakan shalat Jumaat berjemaah.

6.Laki-laki atau wanita yang tinggal di suatu lingkungan dengan seorang ulama, tapi dia tidak mempergunakan kesempatan itu untuk menambah ilmu pengetahuan.

7.Dua orang laki-laki yang bersahabat, tapi mereka tidak saling menanyakan tentang keadaan masing-masing dan keluarganya.

8.Laki-laki yang mengundang seseorang menjadi tetamunya, tapi tidak diacuhkan dan tidak dilayani tetamunya itu.

9.Pemuda yang menjadikan zaman mudanya berlalu begitu saja tanpa memanfaatkan waktu yang berharga itu untuk menuntut ilmu dan meningkatkan budi pekerti.

10.Orang yang tidak menyedari tetangganya yang merintih lantaran kelaparan, sedang ia sendiri makan kekenyangan di dalam rumahnya.


sebenarnya ana tertarik dengan hadith yang bernombor 9. Anda bacalah sendiri. Kemudian ana tertarik dengan nombor 6. Kenapa ya macam benda nie terjadi pada lingkungan ana. Susah nak ditafsirkan. Sebab sebenarnya iman yang menjadi ukuran. tertanya2 gak. Adakah salah daie juga yang mengabaikan "korang" dan mereka xmemainkan peranan. Kesian para daie dipersalahkan. Mereka dah menunaikan amanah merka. Tapi itulah nak buat macam mana kan islam bukan satu paksaan. Hidayah itu milik ALLAH.

sebenarnya ana teringat 5 elemen yang bermula huruf s. sport,sex, song, 2 lain 2 tak ingat sangat. Tapi cuma nak tekan kan perktaan song. Elemen apa 2? itu adalah elemen ghazwul fikr yang diciptakan oleh eropah kat korang. Jahat x orang barat ni.?? Ana yang cakap jahat. korang x. sebab itulah korang agungkan mereka. Aik. Xkan lagu 2 pun boleh merosakkan akidah umat islam. Tipulah. Lagu xboleh,itu xboleh . Isyh teruk nya islam. ~~itu orang berfikir "BANGANG"

teruk kah islam sampai lagu pun diharamkan?ok jom kita tengok dan renung balik. Korang nyanyi lagu, jadi alpa dan lalai. bila dah syok lagu mesti cari artis. sampai berminggu2 dok menghafal lagu.perhatian korang kat "dia" yang sengal. Sedangkan ALLAH mengharap perhatian korang padaNYA. siapa teruk?? DIA bagi korang free jerk O2, makanan, xharap kan apa2 tapi korang balas kat DIA "islam tanpa iman". Siapa teruk?ALLAH bagi peluang kepada korang sekali lagi, ulama memberi kelonggaran boleh berhibur tapi mestilah ada batasnya sebab islam bukan satu kepayahan. Tapi korang ni degil xbersyukur korang lah jadikan islam satu kepayahan. Persoalannya siapa yang teruk? dah bagi betis nak peha. Boleh berhibur xsalah. tapi biarlah kena pada caranya. Cukuplah dengan lagu nasyid yang tenangkan fikiran kita disamping ingat pada ALLAH. bukankah dapat pahla?

korang xboleh bezakan hiburan yang dibenarkan dan hiburan yang tidak dibenarkan. sebb 2 korang cam2??xpe2 kami memahami. hiburan xsemestinya kene nyayi kan..banyak benda yang boleh hilang stress korang selain dengar lagu. Tunggang kuda, memanah, main dadu, main lumba lari, main catur dan lain2. kan banyak lagi hiburan. xyah dok main lagu pas2 bergosip bile da bergosip mana nak ingat ALLAH. makin lalai da~~

Rasulullah SAW dalam sebuah hadis menyebutkan, segala sesuatu yang di dalamnya tidak terdapat dzikrullah (mengingat kepada Allah) merupakan perbuatan sia-sia, seperti senda gurau, dan permainan. Kecuali empat hal yaitu senda gurau suami-istri, melatih kuda, berlatih memanah, dan mengajarkan renang.

"renungkan lah hadith tu .selamat berjuang kengkawan"


"manusia hidup di atas muka bumi ini hanya sbg hamba. Hamba tidak boleh punyai sifat Tuhannya iaitu sifat sombong.Jika manusia punyai sifat itu, maka ingatlah bahawa Tuhan itu lagi bersifat Maha Sombong kepada makhluk ciptaanNya."~qamarunnajmi~


"kita hidup di dunia bukan untuk berhibur dan senang lenang tapi untuk mengumpul segala amal ibadah untuk akhirat..itulah sebenarnya destinasi kita"

"saya manusia biasa yang ada silap dan salah .muhasabah diri adlah jalan terbaik untuk diri saya untuk mencapai keredhaan ALLAH kerna saya adalah hamba yang sangat hina"


p/s 1: salam eidul adha~~

2 comments:

Anonymous said...

betul2..
hu2~~
sokong la...

qamarunnajami said...

to anonymous

saper erk nie..
tenx 4 coming..
rase cam kenal..
kompem budak fkg..