Friday, January 22, 2010

38 hari cuti

.

aku terkedu..dek kerna teguran seorang sahabat..
k.sau buat apa cuti tu..
"nothing"..jawabku
"ha??xkan satu pun xbizi.."
"bizi pun ada la juga tapi itu urusan family dan MARA.."jawabku
"join program x"?
"niat di hati nak join..tapi selalu membatalkan di saat akhir"jawabku
"lorh..naper xcakap..boley kita jumpa..bukan senang nak tggu org 2 free..nie pun baru habes progrm..boley la jumpa.."
"mungkin xsempatla..lusa nak flight.."jawabku

perbualan yang amat menggetar jiwaku...

"lama xdengar cerita..sehat?"
"alhamdulillah"
"nak tnyer..kali terakhir join program di malaysia bila?"
"lama gak..kali terakhir tahun lepas.."
"tahun lepas..?lama juga ya..cuti sem ni?"
aku terpana lagi sekali..tak mampu nak jawab dah~~


hati ku berkata.."di saat sahabatku berjuang menegakkan kalimah ALLAH..aku sedang bertungkus lumus membizikan urusan duniawi..hanya urusan duniawi...disaat sahabatku mencari masa untuk menghadiri program..aku mencari alasan untuk tidak menghadiri program..YA ALLAH..teramatlah hinanya aku..disaat sahabatku sedang berhujah dengan ilmu yang diselami..aku maseh terkial2 tuk mengingatkan kembali ilmu didadaku..ilmuku hanya sekadar barang..bila diperlukan aku menggunakannya..jika tidak aku hampir tidak mempedulikannya ..saat itu aku tersentak teramat sangat..aku amat malu dengan ajakannya..boleh ku kira berapa buah buku yang ku mampu khatamkan sepanjang cuti ini..aku sedih ya ALLAH..aku ketinggalan dalam mengutip mutiara ilmu..aku gagal mempraktikan apa yang ku pelajari sepanjang cuti nie..aku gagal..38 hari aku bercuti tanpa sesuatu..tanpa program yang manfaat..apa yang ku mampu kata kan..aku terkandas dalam memanfaatkan cuti ku..!!aku hanya berjihad dalam angan2 mimpi...hanya itu yang mampu ku katakan..aku xnak alasan lagi!!"

terima kasih sahabat atas teguran mu..aku terpana

terima kasih kepada semua sahabat kerna selalu mengingatkan diri ini..terima kasih bangunkan ku dari tidur yang nyenyak...

aku lebih banyak membahas pendapatku dari mendalami ilmu..."jangan taksub dengan pendapat sendiri"~kata sahabat yang tidak mungkin ku lupa

cuti terasa amat pendek kerna tidak dapat manfaatkan cuti sebaik mungkin...


.

2 comments:

✿qasru addini✿ said...

i've felt that feeling.it's so bad when i have to make up things to avoid myself from joining any activities organized by my halaqah :(

pray to Allah that He will always give us strength to strive in these way [dakwah]

all the best, ukht..

salam ziarah :)

qamarunnajami said...

to qasru

tenx 4 visiting...
salam ukhwah kembali...
tenx 4 de "nasihat"..