bismillah

Saturday, July 16, 2011

kueh raya



Macam tak percaya bisnes kueh raya.Thanks atas support sedara2 dan syukur ke hadrat ilahi dengan kelimpahan nikmat. ALAHAMDULILLAH.

Semalam tart. Rasa agak lembut rugi siapa tak beli. ok. Hari ini kita buat almond londang tapi almond tak perfect sangat sebab badam cincang tak ada. Satu klang pusing cari badam. Sampaikan abang kedai 2 da cam muka. Isy gara2 pergi kedai selalu. Yela barang dapur mana la cukup. Asal budak2 nak makan telur , telur pulak tak ada. Takut pulak abang 2 ingat saya syok kat dia asyik pergi kedai dia. T-T. kalau ada delivery kat sana kan bagus. Apa la punya la maju negara. Skang kedai xyah orang pergi. Juz fb pas 2 pesan dan hantar. Kan senang. Isyh

Oleh kerana as manager yg sibuk buat kueh raya, maka hari ini kita lunch siap dinner dalam jam5 petang. Nasi goreng+ sotong goreng je pun. Gara2 xsampai hati melihat cik adibah yang sedang mengunyah megi. Kang die report kat mak ina, baru padan muka ko nabilah. :)





tart nenas


GIGI

Cuti2 pun hari2 tengok gigi. Mana taknya setiap hari semua orang ngadu sakit gigi. Makan je tahu tapi gosok gigi salah teknik,salah masa dan salah FAHAM. Sebab apa? majoriti orang beranggapan gosok gigi masa nak mandi je. Pas 2 pakai berus gigi yang macam berus PIUK.

Maka dengan rasa riangnya hati saya menyarankan mak cik2 pakcik2 adik2 kakak2 memberus selepas makan dan b4 tidur. (gaya bercakap as seorang dr.eceheceh). Kenapa harus sebelum tidur. Kerana untuk mebentuk plak kt gigi bukan ambil masa yang lama . Sekejap sahaja dalam masa tidak kurang 24jam plak boleh muncul kembali. Awas donk. Karies kat gigi bisa terjadi. Dari situ la kalian nggak bisa makan. (gaya yang menakutkan hak2)


 


teknik yang betul


Make sure lepas gosok gigi rajin2 la berflossing. Takut sisa makanan duk kat celah gigi. Kang xpasal2 tambal gigi klas III.




flossing


Ajar anak menjaga gigi. Boleh dikatakan semua budak yang saya jumpa dalam keadaan karies rampan (karies lebih dr 6 gigi) gara2 susu botol. Si kembau ni pun hisap botol lagi. Maka saya ajar minum menggunakan cawan. Tapi xboleh juga nak suruh minum use cup sebab da besar2 mana la dengar nasihat sangat. Gigi depan yang sepatutnya cabut (assume gigi permanent da eruption) . Tapi gigi dorang nie xboleh guna tangan harus guna TANG+ethyl chloride sebb da la liat +meraung pulak. LEMAS. Biar jela.




si kembau




gigi ompong (makanya berus gigi donk!)


Tiba2

tiba2 rasa tercabar kalau bab ni dikaitkan. Masih saya ingat kata2 angah "korang blja tinggi dapat degree pun tahu ke memasak?". Kata2 angah 2 la saya simpan. Memang akui budak2 medik nie memang xtahu masak termasuk saya. Dan kata2 itulah saya pegang sampai saya berazam nak jadi CHEF. Amazing kan. Dari tidak tahu, kita cuba bolehkan yang kita tahu. Dan ILMU Allah 2 sangat luas. Ikhlaskan hati, istiqamah insyaALLAH dari yang kosong jadi orang yang tahu. Sekarang nie chef hanieliza jadi anak murid saya taw . ehh


Renung sejenak

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan (meminda atau mengubah) apa-apa keterangan Kitab Suci yang telah diturunkan oleh Allah, dan membeli dengannya keuntungan dunia yang sedikit faedahnya, mereka itu tidak mengisi dalam perut mereka selain dari api neraka, dan Allah tidak akan berkata-kata kepada mereka pada hari kiamat, dan Ia tidak membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

[Surah Al-Baqarah: 174]

Berceramah bukan dengan bayaran tapi dengan keikhlasan. Lagi bagus kalau saya jemput, anda beri dengan senyuman. Tak payah saya susah2 nak cari dana. 

p/s : post yang lepas, maaf andai kata saya mengguna perkataan "budak skolah USIM". Actuali benda ni saya tuju kat adik saya . Tak payah la nak terasa. :)
p/s2 : bahgia bersama kueh raya
p/s 3 : kazen mazen ramai yang nak kahwin, tapi kenapa mak saya yang excited nak gubah hantaran?
p/s4 : perbanyakkan zikir+baca buku yang manfaat. Layan tenet hanya tuk mencari ilmu. Berfacebook hanya untuk mengertkan silaturrahim dan mencari info. Moga niat kita diberkati ALLAH. :)

.

No comments: