Monday, March 12, 2012

Manusia

Manusia itu sangat pelik. Memang tidak dinafikan. Dalam al quran ada mention pasal kerenah manusia. Baik dari sudut positif o negatif. Fitrahnya manusia berpotensi lebih ke arah positif namun daya tarik ke arah negatif lebih kuat dari positif. Logik.

Psikologi. Ya. Sangat memainkan peran yang penting dalam membentuk pribadi manusia. Pribadi manusia sangat kompleks. Until now sukar untuk digali secara dalam. Interior. Itulah bagian manusia yang sukar digali tapi dengan izin ALLAH sangat mudah. Siapa diri kita? Kadang kita bertanya pada diri. Apakah kita tidak yakin kita diciptakan sebagai khalifah. Dan saya pun pernah membisikan dalam diri saya. Apakah aku ini manusia? Kenapa aku dijadikan sebagai manusia. Ok. Kita tadabur kembali surah al baqarah 1-20. Ayat ini menerangkan Manusia mempunyai struktur model yang sangat menarik dan indah dari model ciptaanNYA yang lain. Subhanallah.! Dan ayat ini menceritakan tentang manusia dari segi aspek akidah yaitu orang yg beriman, orang kafir dan orang munafik. Sifat dari 3 jenis ini sangat different. Cuba bandingkan. Tidak hairan manusia itu sangat kompleks. Allah sudah menjelaskan. Dan kita tidak sedar? Salah siapa.

"dan sesungguhnya KAMI telah menjelaskan berulang2 kepada manusia dalam al quran dengan bermacam-macam perumpamaan. Tetapi manusia adalah yang paling banyak membantah.." al kahfi : 54

Diam saat berkata dengan orang jahil. Kerana kita akan dikalahkan dengan kejahilannya. Ya sangat pelik. Sudah bodoh masih berkata-kata. Fuhhhhh

"Dan, bahwa (yang kami perintahkan ini) adalah jalan-Ku yang lurus, maka ikutilah Dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), karena jalan-jalan itu mencerai-beraikan kamu dari jalannya. Yang demikian itu diperintahkan Allah agar kamu bertakwa. al-An’am [6]: 153

Keperibadian. Secara jujur. Manusia senang dikenali melaui wajahnya. Dan secara teori manusia dibagikan kepada 2 jenis. Samawi dan basyariyyah. Based on blog yang dibaca. (sangat menarik tentang manusia. Subhanallah!). Secara kesimpulan dari teori ni. Manusia mempunyai potensi - dan +. Dan yang memberi pengaruh terhadap aspek tersebut adalah dari unsur lingkungan. Parents, sekolah, kawan dan jemaah.

"wahai manusia kami telah menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorg perempuan, kemudian kami jadikan kamu berbangsa2 dan bersuku2 agar kamu saling mengenal. Sungguh yang paling mulia disisi ALLAH adalah orang yang bertakwa. Sungguh ALLAH maha mengetahui , mahateliti " 49: 13

Fitrah manusia hidup dalam kelompok masyarakat. Dan tidak hairanlah pengaruh terhadap peribadi manusia itu juga dari manusia itu sendiri. Manusia itu diturunkan untuk mendidik manusia yang lain. Kisah tentang luqman mengajar anaknya.

"Perhatikanlah ketika berkata luqman kepada anaknya sedang ia member pelajaran kepadanya, katanya: hai anakku, janganlah engkau menyekutukan allah. Sesungguhnya menyekutukan allah itu keaniayaan yang besar."(QS.Luqman:13)

Manusia itu mempunyai Ego. Namun yang meruntuhkan keegoaanya adalah dari dalam jiwanya. Iman. Itu yang bisa meruntuhkan. Saat ego dibina. Mereka tidak mampu menerima bahwa mereka diturun untuk DIDIDIK dan MENDIDIK. Imanlah yang membezakan jenis manusia.

" Bacalah dengan nama tuhanmu yang menciptakan, yang menciptakan manusia dari segumpal dara, bacalah dan tuhanmu yang amat mulia. Yang mengajar manusia dengan pena. Yang mengajarkan kepada manusia apa-apa yang tidak di ketahuinya."(QS,Al-Alaq:1-5)

Tanggungjawab manusia.

'' Pada hari itu, lidah, tangan dan kaki mereka sendiri akan menjadi saksi atas perbuatan-perbuatan yang telah mereka lakukan. Pada hari itu Allah akan member balasan kepada mereka denga balasan yang setimpal dan tahulah mereka bahwa Allah itulah yang benar dan ia telah cukup memberikan keterangan."(QS,an-nuur:24-25 )


Al-quran bannyak menjelaskan hakekeat kejadian manusia. Namun kenapa mereka ignorekan. Dan ALLAH pun mejelaskan sifat manusia melalui ayat al quran surah al kahfi :54. Sungguh mereka suka membantah.

Tidak hairan kita melihat, sekarang manusia sangat pelik dari alien pluto. Ha3. Dan sebenanrya itulah tugas kita, Bukan sekadar sebagai khalifah, namun mendidik dan memahamkan jiwa mereka yang "kurang" faham. Memang sukar. Siapa kata jalan dakwah itu senang? Dan ALLAH lah menjadi penolong kita.

Jangan menjadi daie yang suka merajuk, melenting dan sempit pikiran. Kerna itulah menjadi fitnah bagi ISLAM. Maafkan mereka yang kurang faham andai mereka menfitnah kita kerna sifat mereka memg ALLAH sudah explenkan secara terang2 dalam al quran. Apakah kita masih mahu down disebabkan kepelikan manusia. Sungguh ALLAH itu maha mengetahui.


:)

No comments: