bismillah

Tuesday, December 30, 2008

sanah helwa...


sanah helwa ila my twin nabihah..moga ALLAH merahmatimu..


salam alaika...

tanggal 31 dec..
detik nya jam 12..maka genaplah ana and my twin 2o tahun..to all my sahabat..ieda, yati,azi,yaya,kak fathin, kak asfahana dan lain2 lagi..thanks 4 wishing..baik dari mesej atau YM atau frenster..sumer ana akan hargai..thanks juga ingat besday ana walau ana kurang mengingati besday kalian..sesungguhnya kita memang dilahirkan untuk lupa..
alhamdulillah ALLAH masih memberi kesempatan pada ana untuk berjuang di bumi ini as khalifah ALLAH..and 4 my family..thanks 4 supporting me..without u'll saper la ana ini..thanks 4 my mak n baba coz membesarkan anakmu yang banyak kerenah n banyak songeh..
to my twin also..thanks gak wishing kt me..walau k.cik kt UDM ngah berjuang demi menuntut setitik ilmu lautan..tapi still ingatkan ana..sowey la coz xdapat celebrate sama2..

per yang ana ingin perkatakan sepanjang 2o tahun menjalani kehidupan as student..as anak..as kakak..as adik n so on..kehidupan yang beronak duri n beranjau banyak mematang kan ana..terutama sekali wak2 jadi perantauan kt medan..memang mencabar..tapi ALLAH iz de only way..seorang diri menghadapi nyer tapi xrase keseorangan..2 la hikmah bagi hamba2 yang bersabar..anggaplah ia satu tarbiyah dari ALLAH yang cukup mahal nilai nya..

Dari Ibn Umar r.a., katanya :"Rasulullah SAW telah memegang bahuku dan bersabda : ' Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai seorang perantau, atau pengembara. ' Maka Ibn Umar berkata : "Jika engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu pagi. Dan jika engkau berada di waktu pagi maka janganlah engkau menunggu petang.Gunakanlah waktu sihatmu sebelum datang waktu sakit.Dan gunakanlah waktu hidupmu sebelum datang waktu mati."

teringat kata2 my nenek.."zaman sekarang nie kalau celebrate besday mengalahkan orang barat..beli kek ler..tiup lilin la..xyah buat semua 2..doa yang paling penting..jangan terikut2 sangat orang barat yang akhlak nyer kurang"..nenek memang anti cikit kalau cucu ikut ala2 barat..even nak beli kek pun dia xkasi..membazir kata nya..tapi berbeza dgn hari jadi sekarang..hari jadi bukan diraikan untuk meraikan kemenangan..tidak ada apa-apa kemenangan..terlalu ramai orang yang dengan mudah dapat hidup dari tahun ke tahun. Walaupun dia adalah penagih dadah, ‘kejayaan’ hari jadi tetap boleh dikecapi dengan mudah.

hukum menyambut bithday??..."Birthday" Nabi SAW disambut kerana hidupnya sangat bermakna, dan tidak semua orang boleh melakukan sebagaimana akhlak Rasulullah SAW.
.Adakah akhlak kita setanding Rasulullah SAW sehinggakan hari jadi kita patut disambut? Adakah nyawa kita sentiasa diancam oleh orang ramai pada sepanjang masa kerana kita menegakkan agama Islam? Setiap benda, mestilah kena rujuk dulu dari segi Islam..first skali letakkan Islam di tempat paling tinggi..Lazimnya, hari jadi diraikan dalam suasana yang riang gembira atau fun, iaitu lebih kepada hiburan..yela semua suka pada hiburan..so xheran kalau majority mudah sangat terikut2 budaya barat..even ana pun mudah sangat terpengaruh dengan budaya 2..nauzubillah..

kalau ikut budaya barat..bila ulang tahun hari jadi setahun..sebatang lilin dicacakkan di atas kek..bila ulang tahun ke-40, 40 batang lilin dicacakkan. Apa yang kita lihat, seolah-olah suatu kejayaan apabila kita mencacakkan lilin.. Lebih banyak lilin..kelihatan lebih berjaya.
.lepas 2 tiup..b4 tiup wish dulu..bukan kew itu budaya yahudi..sebab mereka menganggap lilin itu ibarat islam..bila terpadam nya cahaya lilin maka terpadamlah islam..tapi mereka lupa cahaya addin xkan terpadam..sama2 lah kiter renungkan..

Sebenarnya ini ‘kejayaan’ yang tidak ada maknanya apa-apa kerana peningkatan umur bukanlah sesuatu yang sukar dicapai.
.Ketika menyambut hari jadi.when kita meletakkan harapan supaya orang yang menyambut hari jadi itu sihat, berjaya dan seumpamanya.. kenapa tidak kita meletakkan harapan tersebut pada sepanjang masa?..even masa waktu besday ke??ntah ler..mungkin birthday itu satu kejayaan yang kita kecapi setelah banyak halangan yang kita harungi..xheran la kalau ramai yang anggap hari lahir 2 sebagai tapak bermulanya karier seseorang individu...

Namun begitu, tidaklah sia-sia jika pada ulang tahun hari jadi te
rsebut kita meraikan dengan cara membuat kenduri kesyukuran sebagai tanda kita bersyukur (niatnya) kepada Allah SWT kerana masih lagi diberikan ruang untuk meneruskan kehidupan..ameennn...


p/s: teringat waktu celebrate ngan sahabat myfam kat musolla muttaqin..thanks ya sahabatku..memori yang indah xkan ana luper kan..moga2 ukhwah yang dibina sepanjang di matrik dulu xkan putus..mudah2an..

6 comments:

mutasyabiha said...

my present maner??

qamarunnajmi said...

ha??blik umah ler

Pemasaran & Jualan (01115099848) said...

salam

baru tau ade kembar. macam twin tower pulak.. hehe

Subhanallah!

qamarunnajmi said...

twin tower jgn sebarang..tetap teguh kalau ditiup taufan sekalipown..2 la taaruf xabes lagi..
2 la sebaik2 kejadian ALLAH..subhanallah

Anonymous said...

sanah helwa..maaf lambat wish..moga diberkati ALLAH selalu

nurira ~* said...

Salam, nabilah.

tak tahu pun ada kembar..baru tahu..
mesti best kan? hehe