Thursday, November 6, 2008

UMAT ISLAM TIDAK BERSATU??

Pertamanya, semua yg berlaku adalah ketetapan dr Allah SWT kepada bg kaum muslimin.. maka kita harus meminta dan berdoa kepada nya agar diselamatkan dari segala bencana dan azab kemurkaannya..katakanlah:"ALLAH lah yang menurunkan kemudian (sesudah kamu menyampaikan al quran kepada mereka), biarkan lah mereka bermain2 dalam kesesatan" surah al an'am ayat91

Kalau nak salahkan seseorang, siapa lg kalau bukan diri kita sendiri terlebih dahulu.. Kalau semua org dapat menyedari akan kesilapan diri, maka pastilah sama2 dapat muhasabah untuk membetulkan kesilapan dan kelemahan yg ada pada diri kita.. Kita tidak dapat melihat kelemahan diri jika hanya tahu melihat kelemahan org.. Masalah tidak akan selesai jika salah persalah di antara satu sama lain.. pemimpin itu tidak betul-lah.. Parti itu tidak betul-lah.. dan sebagainya..perkara yang sungguh sensitif tuk di bicarakan..if ana x silap saidina umar pernah berkata "lakukan muhasabah terhadap diri sendiri sebelum orang lain melakukan terhadap diri sendiri..timbanglah (amal perbuatan) dirimu, sebelum orang lain yang menimbangnya.dan hiaslah diri kite tuk hari penampilan agung"..jadi pada semua umat islam marilah saling muhasabah diri sendiri..jangan kita asik bagi kat orang tapi tuk diri kita kalau boleh bagi space sikit..dah mengarut ler nie..


Sebenarnya apa masalah kita :

1. Ilmu

Kita bukan saja lemah dalam ilmu dunia, malah kita sendiri jahil ttg agama kita sendiri.. Jika kita tidak berusaha menghilangkan kejahilan kita, maka sampai bila pun kita tidak akan dapat bersatu dan berkuasa.. Pepatah Inggeri ada menyebut "Knowledge is Power".. Jika kita lihat memang tepat apa yg disebutkan oleh pepatah ini.. Jika kita merenung kepada sirah, Islam telah menguasai 2/3 dunia suatu ketika dahulu.. Sudah pastilah islam tidak akan mampu untuk menguasai wiliyah2 yg luas tanpa ada penguasaan ilmu yg luas mencakupi segala bidang terutamanya ilmu2 dunia dan ilmu2 agama (akidah, syariat dan akhlak)..ana teringat kata seorang ustaz beliau berkata apa guna ada ilmu tapi kita xmanfaat kan umpama pokok xda buah..so baca banyak n praktikan apa yang kita tahu.."sesungguhnya, yang takut pada ALLAH di antar hamba2 NYA hanyalah ulama" surah fathir..jadi perbanyakkan membaca dan renung kembali..ada satu surah mengatakan "dan orang2 yang di beri ilmu pengetahuan dan keimanan (kepada orang2 yang kafir) sesungguhnya kamu telah berdiam (dalam kubur) menurut ketetapan ALLAH, sampai hari berbangkit" surah ar rum rase nyer...ada ilmu keimanan ada juga ilmu kafir..so mana satu pilihan anda??ALLAH juga ade menjelaskan tentang musuh2NYA "mereka hanya mengetahui yang kahir dari kehidupan dunia sedangkan mereka lalai dari akhirat"..jadi kalau nak jadi umat islam biar lah umat islam yang terbilang..yang haraki..cukup perjelasan ana pasal ilmu..next....

2. Amal

Bagaimana nak beramal dengan agama jika tidak mempunyai ilmu.. Seseorang yg ingin membuat kereta, sudah pasti harus mempunyai ilmu ttg kereta yg ingin dibuatnya.. Adakah dia mampu membuatnya jika tidak melengkapkan dirinya dengan ilmu2 yg berkaitan..
"kami telah memberikan kepada penglihatan,pendengaran dan hati..tetapi pendengaran,penglihatan dan hati mereka i2 tidak berguna sedikit bagi mereka" surah al-ahqaf..mahu kah kita jadi seperti mereka..ALLAH bagi pancaindera pada kita tuk apa kalau bukan tuk amar ma'ruf dan nahi mungkar..jadi sedar lah wahai sahabat2 sekalian kita hidup bukan tuk di sia2 tapi mempunyai amanah yang harus dilaksanakan..peringatan nie pown khas tuk ana gak..banyak sangat lalai...graf keimanan cam dah berkadar songsang..muhasabah diri balik ya nabilah..continue..

Maka begitulah dengan agama kita.. Masyarakat hari ini telah mencuaikan kepada pendidikan ilmu agama terutamanya ilmu akidah.. Seseorang yg tidak berakidah dengan akidah yg benar dan mantap tidak akan mempunyai keimanan yg benar.. Jika tidak memiliki iman yg sempurna, bagaimana dia akan melakukan ketaatan dan meninggalkan kemungkaran..

sebagai contoh solat.. Kita tidak akan dapat menjaga solat kita jika tidak dibina daripada pegangan akidah yg mantap..begitu juga untuk melaksanakannya dengan kaedah yg betul.. Adakah dengan tidak belajar secara sempura ilmu2 ttg solat, seseorang itu akan dapat melakukan solatnya dengan sempurna.. Maka bertitik tolak drpd perkara yg pertama td yakni ilmu, barulah kita akan dapat melaksanakan amalan yg betul dan sempurna..

3.Sabar dan tawakal..

Kesabaran yg tinggi sangat dikehendaki dalam mencari ilmu yg haq dan beramal denganya.. Kadang-kadang apabila kita beramal dengan sunnah, amalan kita kelihatan pelik pada pandangan manusia.. maka tidak akan beramal seseorang dengannya melainkan ia disertai dengan kesabaran yg tinggi..

Sebelum mengusai sesuatu ilmu yg rumit, ia juga memerlukan kesabaran dan keteguhan untuk mencapainya.. Maka amatlah penting sifat sabar ini dalam diri kaum muslimin..

Begitu juga dalam menghadapi halangan2 dan perselisihan.. Jika tidak mempunyai kesabaran yg tinggi, bagaimana kita akan dapat berdepan dengan perbezaan pendapat dan perselisihan yg berlaku.. Tentulah dengan kesabaran yg tinggi sahajalah baru seseorang itu mampu untuk menyelesai dan meleraikan perselisihan itu..

Seterusnya kaum muslimin dituntut untuk berdoa sebelum melakuakn sesuatu meminta kepada yg Maha Esa agar memberi petunjuk dan pertolongan.. Setelah berusaha kemudian kita dituntut pula supaya sentiasa bertawal kepadanya.. ALLAH berfirman "mintalah pertolongan dari NYA dengan sabar n solat"

---------

Kesimpulan yang dapat di simpul sepanjang berada dalam tarbiyah kat usu..

pe yang penting ialah sifat2 yg perlu ada pada diri setiap kaum muslimin.. Dengan apa yg ana sebutkan ini sahaja pun kalau kita berusaha melaksanakannya, insya'Allah kita akan mencapai kejayaan dan ummat akan bertambah kuat dan bersatu padu..

Rasanya cukuplah sekadar ini dahulu serba sedikit buah fikiran yg mampu ana utarakan oleh insan yg serba kerdil ini.. KepadaNya sahaja kita serahkan segala urusan baik yg kecil mahupun yg besar..so kalau ada masalah raikan nya..(ayat ude yang di ulang tiap2 hari)..caiyok ya sahabat..kalau ada salah n silap yang wat sahabat tersinggung maafkanlah ana..rindu nyer kat my fam..

Wallahu A'lam..

No comments: