bismillah

Saturday, November 29, 2008

otak dan zikir..


sebab nak dekat exam dan baru habis belajar anatomy pasal nervorum system..maka tertimbullah idea nak buat statement macam ini.."circulation of cerebrospinal fluid"..many words yang pelik2 untuk di hafal..dura mater,subarachnoid space,chiasmatis system dan so on..kalimah yang baru ku jumpa petang tadi..dan yang paling penting final exam confirm masuk..ya ALLAH kuatlah ingatanku..


actuali nak releated sistem nervorum atau dalam kata erti yang lain otak dengan kehidupan seoarang pelajar dimana dibebani asighment dan juga note2 yang perlu dihafali..actuali dalam otak kita sebanyak 14 juta saraf yang berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain..so kesimpulannya semua aktiviti yang kita jalani semua depend on brain..subhanallah..Otak hanyalah aktiviti2 bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabkan untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna.. Semua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita peroleh adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas..

apabila seorang itu berzikir dengan mengulangi kalimat-kalimat Allah such as Subhanallah..astaghfirullah..beberapa part of brain yang terlibat menjadi aktif. Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut..mungkin sel2 di dalam otak aktif dengan nama2 ALLAH dan rase takjub dengan kebesaran ALLAH.. maka ia pun mengalirkan suatu impuls elektrik dekat part 2 juga.. bila zikir disebut berulang-ulang kali.. aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik. Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif.. Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan..jadi conclusion.setiap kali kali stress ucaplah dengan nama ALLAH..insyaallah stress dapat hilang..sebab mengikut my own think..stress disebabkan impuls2 elektrik tidak dapat bergerak atau tersebar ke saraf2 yang lain..so when we say subhanallah insyaallah dengan kuasa ALLAH maka impuls bergerak dengan secara normal..

Otak mula memahami perkara baru, melihat dari sudut perspektif berbeza dan semakin kreatif, kritis dan inovatif..sedang sebelum berzikir otak tidak begini..Otak yang fresh dan cergas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.is it true ya..sebabmengikut hasil kajian makmal yang dilakukan terhadap subjek (pelajar) ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember 1993..(amik statement ini waktu surf internet) satu kajian yang dilakukan di Universiti Washington dan ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tidak sedar..

teringat kata my lecture..otak kanan selalu dikaitkan dengan sastera dan otak kiri selalu dikaitkan benda2 sains..biasanya budak medik and also dentist akan sering menggunakan otak kiri than kanan..sebab byk nak kene hafal benda..so kalau nak seimbangkan otak..setiap perlakuan hendaklah menggunakan tangan kanan..sebab tangan kanan juga mempengaruhi otak kanan..so apa2 pun mesti di dahului tangan kanan..sedangkan RASULLULLAH pun setiap perkara didahului dengan yang kanan..ikutilah sunnah rasullullah..insyaallah berkesan..


Oleh itu, sahabatku..ketika saintis Barat baru menemui "mukjizat" ini..kita umat terpilih ini telah lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya..Malang bagi mereka yang masih memandang enteng kepentingan berzikir dan mengabaikannya..jadi say lah alhamdulillah pada ALLAH sebb lahir as umat nabi muhammad...pada sahabat terutama pada kelas fkg08..jangan stress2 lagi waktu nak exam..sebaliknya mulakanlah harimu dengan berzikir..peringatan ini pun dituju pada ana..

p/s: peningnya nak hafal benda mandibula dan "circulation of cerebrospinal fluid" ini...

No comments: